Peranan ibu bapa apabila anak dijangkiti penyakit berjangkit…

Baru-baru ini saya dan keluarga berpeluang makan besar di kampung. Memang meriah, kecoh dan seronok! Almaklum ramai budak kecil, lari ke sana sini. Tapi sayangnya, dalam pada duduk bersembang-sembang tu, terperasan pula si kecil berdua ni. Yang seorang senyap je, melepek dengan emaknya. Yang lagi seorang tergaru-garu. Kita sebagai warga prihatin (dan ada latar belakang perubatan) ni pergilah bertanya. Nah! terkejut saya. Seorang tu demam campak dan lagi seorang pula kudis buta (kedua-duanya boleh berjangkit).

Jadi dilema sekejap.. T_T

  1. Apa nak buat dengan situasi masa tu di mana ada ramai budak kecil yang terdedah kepada dua jenis penyakit berjangkit ni? (dalam suasana keramaian yang ramai orang berkumpul dan masing-masing dah lama tak berjumpa, keadaan ini perlu dikendalikan dengan penuh berhemah dan teliti.. jangan sampai ada yang kecil hati dan terluka!)
  2. Bagaimana nak menasihati keluarga si kecil ni dari segi penjagaan anak mereka?
  3. Bagaimana nak elakkan penyakit si kecil berdua ni dari menjangkiti anak saya dan anak-anak kecil yang lain?

Akhirnya, saya sampaikan serba ringkas mesej kesihatan pada kedua-dua keluarga berkenaan. Yang paling penting, BAWA ANAK KE KLINIK untuk terima rawatan yang betul dan ASINGKAN ANAK DARI BUDAK-BUDAK LAIN dan tempat keramaian. Sebab apa? Sebab penyakit yang anak mereka hadapi biarpun tak teruk atau merbahaya pada nyawa mereka, tapi IA PENYAKIT BERJANGKIT! Kesian dengan anak kecil lain ataupun orang lain yang berimuniti rendah terdedah dan berisiko menghidapi penyakit yang sama. It really is not fair to them and the rest. 

Dan seterusnya, amalkan gaya hidup yang bersih seperti rajin cuci tangan (tangan sendiri dan juga tangan anak), kerap tukar cadar/tuala anak, dan ajarkan anak agar jangan berkongsi peralatan peribadi seperti tuala, baju dan berus gigi. (oh please.. don’t get me started on oral hygiene. berbuih mulut nanti nak cerita.. huhu).

anak ada peny berjangkit

Kesihatan anak adalah tanggungjawab bersama. Bukan setakat kita sebagai ibu bapa yang perlu ambil berat soal kesihatan anak, warga komuniti yang lain pun perlu ambil berat sama. Contoh mudahlah, rumah kita bersih tapi rumah jiran sebelah penuh bekas air kosong dan jadi tempat pembiakan nyamuk.. bolehke kita nak pastikan yang nyamuk rumah sebelah takkan gigit kita dan anak kita di rumah sebelah ni? Iye tak?

Jadi, semua orang perlu ambil berat dan jalankan peranan masing-masing.

After all, it takes a village to raise A kid. 

Jadilah warga komuniti yang prihatin. Bersama kita boleh!!

 

 

Menghadapi ‘kenakalan’ anak seusia 2 tahun.

Cepat sungguh masa berlalu, sedar tak sedar Adam Naufal anak manja saya dah hampir mencecah usia 2 tahun. Belum cukup dua tahun lagi tapi dah ternampak kelibat kenakalan a.k.a Terrible Twos. Sudah pandai memberontak, mengamuk sehingga guling-guling di lantai, berlari bila nak pakai baju, main kubu dan perang-perang biarpun dah lewat malam, dan macam-macam lagi. Pendek kata, memang terrible lah! Haha. Memang tercabar kesabaran dibuatnya.

Sebenarnya, bila berhadapan dengan apa jua masalah sekalipun, cara nak selesaikan adalah dengan HADAPI ia dan FAHAMI kenapa ia berlaku.

Dari situ, kita akan lebih mudah berlapang dada, dan lebih bagus lagi .. dapat cari penyelesaian terbaik untuk mengubah/menghadapi masalah itu.

Anak kecil yang baru menginjak usia 2 tahun ni bukan saja-saja nak buat perangai. Mereka sebenarnya sedang mengalami satu proses perkembangan otak yang pesat:  perkataan yang mereka faham dan tahu sudah semakin banyak, otot badan semakin kuat jadi bolehla nak buat itu ini dan cuba macam-macam, dan ini fasa di mana mereka belajar untuk mengenal dan menerima apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dibuat.

Tup Tup.. emak ayah asyik dok marah, asyik kata TAK BOLEH, dan setiap langkah asyik terhalang.. maunya tak mengamuk si kecil tu.

Si kecil tak buat perangai untuk saja-saja buat ibu bapa mereka marah, sebaliknya mereka nak BERITAHU perasaan mereka (dalam erti kata lain, itulah cara mereka berkomunikasi/ menyampaikan perasaan ‘terbesar’ mereka pada ketika itu).

Tak ada istilah tunggu dalam kamus hidup si manja yang berumur dua tahun ni.Apa dia nak, masa tu juga dia mahu. No delayed gratification for them. Sebab tu bila kehendak mereka tak dipenuhi, mengamuk la jawabnya! Jadi, ibu bapa sekalian, jangan ambil hati ya!

Cara nak atasi kelakuan mereka ni..

1)Beri ruang kebebasan untuk mereka (promote independence). 

Bebas dari segi memilih agar mereka boleh belajar membuat keputusan dan merasai nilai berdikari (yang sangat-sangat mereka idamkan).

Boleh mula dengan perkara yang kecil-kecil dan tak mendatangkan bahaya. Contoh:

a) pilih warna baju yang nak dipakai hari itu.  Kalau takat nak duduk di rumah dan tak perlu hadiri apa-apa majlis, beri mereka peluang untuk pilih apa yang mereka mahu.

b)Tanya pada si manja apa yang mereka nak main (jangan terus disogokkan permainan pada mereka).

c) ajak mereka masak sama-sama (gaul salad/ uli doh/dll.)

Pastikan soalan yang ditanya hanya ada dua pilihan jawapan.

Close ended questions k.

Contoh>>> Nak pakai baju gambar badak ke baju gambar zirafah?

Kenapa >>> supaya mereka ni tak overwhelm dengan soalan dan pilihan. Kita hanya nak didik dan beri peluang mereka rasa kebebasan, bukan nak mereka betul-betul bebas! Ok?

2) Rumah yang mesra permainan. 

Si manja nak buat kubu dengan kusyen sofa, biarkan selagi tak mengganggu orang lain/ merbahaya.

Si manja nak main lompat-lompat? Sediakan alas penahan agar si manja tak cedera dan jauhkan dari bucu-bucu tajam.

Lagi bagus, anda join main skali. Baru betul-betul bonding time!

Memang susah nak buat, tapi jangan lupa..kanak-kanak belajar dari bermain. Jadi, main untuk si manja bukanlah masa yang terbuang sia-sia.

3) Berikan sokongan emosi pada anak. 

Ini paling penting dan paling selalu kita lupakan.

Kehidupan boleh jadi sangat menyeksakan apabila kita kecil. Apabila anak-anak ini merajuk/mengamuk/buat perangai, mereka sebenarnya mahu dipeluk dan disayangi.

Saya suka guna mantra CONNECT INSTEAD OF REDIRECT.  Mengalihkan perhatian mereka ketika mereka sedang tantrum memang bagus. Alangkah bagus lagi bila kita fahami dan berikan makna pada perasaan si manja tadi. Agar si dia mampu untuk mengendali emosi sendiri dengan lebih tepat dan baik.

Trust me, it’ll help you a long way from now. 

Percayalah, ia akan sangat-sangat membantu di masa hadapan.

Akhir kata, jom ubah perspektif kita. Daripada fokus kenakalan anak dan Terrible Twos ni, apa kata kita jadikan ia Tremendous Twos? Fasa umur yang penuh dengan magika dan detik di mana si manja belajar mengenali identiti diri. Barulah yang negative menjadi positif, dan setiap keringat menjadi rahmat!

Mari mendidik dengan ilmu dan sabar!

terrible twos

 

Masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak

Mengenali dan meneliti masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak  adalah satu perkara yang susah disebabkan kanak-kanak tak pandai menyuarakan apa yang mereka rasa atau fikirkan.

Biarpun susah, bukan bermakna ia tak boleh dilakukan. 

Alangkah baiknya andai kita para ibu bapa ni lengkapkan diri dengan ilmu, amati anak-anak kita (dan sekeliling) untuk tanda-tanda tingkah laku merisaukan ini, dan bertindak segera. Pengesanan awal boleh mengubah masa depan anak tersebut, malah akan lebih menyenangkan hidup kita.

Ada 7 tingkah laku kanak-kanak yang mungkin berlaku. Ini khas terutamanya untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun (toddler) yang masih lagi belajar mengenali dunia dan diri sendiri. Jom kenali apa yang normal dan apa yang tidak!

Kenali dan rawat awal

1.Tantrum 

Tantrum ni sebenarnya adalah salah satu cara untuk anak berkomunikasi dengan kita untuk beritahu yang dia ni lapar/ letih/ marah/ tak puas hati. Mereka tak tahu cara bagaimana nak beritahu dengan baik.. so jangan marah ye.

Tantrum ni dikira normal jika ia berlaku sekali-sekala (bukan setiap hari), berlaku selama lebih kurang 5 minit dan kemudian perhatiannya dapat dialihkan kepada yang lain. Menangis, hentak kaki, guling-guling.. tu kira normal.

Yang tak normal adalah bila tantrum mereka ni berlaku banyak kali dalam sehari, dan hampir setiap hari (fuh.. boleh gila kita dibuatnya). Sekali si kecil ni tantrum, laaaama sangat dan anda susah nak alihkan perhatian mereka. Pada masa yang sama, mereka ni juga turut cederakan diri sendiri/ orang lain dan bercakap bahasa yang kasar.

2. Menjerit-jerit. 

Si manja sedang dalam fasa belajar menggunakan dan mengawal peti suara mereka, so menjerit-jerit tu biasalah. Terutamanya jika mereka menjerit bila lapar/ marah/ letih atau pun tak puas hati. Menjerit pun tak lebih 5 atau 10 minit dan berlaku sekali-sekala.

Tapi… awas jika anak selalu menjerit beberapa kali dalam sehari, berlaku SETIAP hari, melebihi 25 minit dan disertai dengan kelakuan yang membahayakan.

3. Mencederakan diri.

Ini berlaku bila kita tak nak ikut apa yang mereka nak/ mereka betul-betul tak nakkan sesuatu, adakalanya mereka ni berguling-guling di lantai dan menggelupur. Kalau mereka ni cedera atas tindakan yang tidak disengajakan, then it’s ok. Yang merisaukan adalah apabila kecederaan adalah serius (sehingga berdarah contohnya), dilakukan berulang kali atau sengaja dilakukan tanpa sebarang provokasi. That’s a MAJOR red flag! 

4. Mencederakan orang lain 

Berdasarkan kajian, tingkah laku kasar toddler ni memuncak sewaktu umur dua tahun. Sebab tu lah ada perkataan terrible two. Orang tak sebut suka-suka tau. Ada sebabnya.. Sewaktu fasa ni, kanak-kanak biasanya lebih agresif terutamanya bila nak rebut balik mainan atau pun sewaktu nak tunjukkan kemarahan.

Tendang/ tampar/ baling barang sewaktu marah/ tak puas hati adalah normal. Menggigit bila cuba nak rampas barang dari seseorang pun normal.

Apa yang tak normal adalah apabila si kecil menggigit/ memukul beberapa kali dalam seminggu, tindakan kasar mereka ni semakin lama semakin dahsyat, dan mereka ni tak takut langsung bila berkasar dengan orang lain. Kadang-kadang, tak ada sebab (provokasi) pun mereka ni mengganas. Awas ye!

5. Risau apabila berpisah (separation anxiety). 

Ini pun normal bila mereka menangis untuk beberapa minit bila berpisah dengan anda ataupun mereka cuba berpegang pada anda.. tapi sekejap je perhatian mereka dah boleh dialihkan.. Tapi.. kalau nangis melampau sampai lebih setengah jam.. pastu anak jadi panik/ risau sangat, kita khuatir anak ada masalah anxiety ataupun ada kemungkinan anak didera oleh orang yang kita tinggalkan tu.. Penderaan ada banyak jenis tau.. bukan setakat penderaan fizikal je kita kena waspada. Kalau anak betul-betul tak nak pada orang tu, cuba selidik kenapa.

6. Tidak menunjukkan rasa sayang (affection) . 

Bila anak tak respon/ tak mahu langsung disentuh biarpun tengah penat/ sedih.. kemudian nampak emosi terganggu bila disentuh/ dipeluk/ dicium ataupun tak menunjukkan sebarang minat untuk berada bersama orang lain.. silalah risaukan anak itu ye. Cepat-cepat rujuk anak untuk perhatian pakar supaya kita boleh tahu apa masalah sebenar yang sedang berlaku.

7. Mengasingkan diri.

Ada sesetengah anak memang jenis yang pemalu ataupun introverted. Jadi mereka perlukan masa yang agak lama untuk membuka hati dan selesa dengan orang lain yang tak dikenali. Ada juga anak yang lebih suka bermain sendiri/ dengan orang dewasa yang dipercayai dan tidak sukakan suasana orang yang ramai/ bising. Ini NORMAL.

Tapi, jika mereka ni kanak-kanak yang sifatnya peramah dan ceria.. kemudian tiba-tiba je tukar perangai dan asingkan diri, ini pelik dan merisaukan. Ataupun mereka selalu nampak letih/ langsung tak berminat untuk berinteraksi dengan ahli keluarga sendiri.. ini pun tanda-tanda yang merisaukan.

Jika ada yang menunjukkan tanda-tanda yang merisaukan tersebut, cuba perhatikan anak dengan lebih terperinci (lebih kurang seminggu) dan catat kekerapan, jangka masa dan punca tingkah laku tersebut.. dan kemudian RUJUK pakar kanak-kanak/ kesihatan mental untuk tindakan selanjutnya.

tingkah laku kanak-kanak

tingkah laku kanak-kanak (1)

PENGESANAN AWAL SANGAT MEMBANTU MEMPERBAIKI MASA DEPAN ANAK ANDA.

jadi, sebar-sebarkan untuk pengetahuan kita semua!

Semoga bermanfaat!