Love the bears

Cepat sungguh masa berlalu. Sedar tak sedar Adam Naufal dah berumur 18 bulan. Bila teliti semula gambar dan video Adam dari waktu baru lahir, menitis air mata melihat kebesaran ciptaan Allah di depan mata. Betapa berharganya hadiah-Mu ini Ya Allah. Melihat perkembangan anak di depan mata, hati saya lebih kuat dan bersemangat mengharungi hidup. Jika si kecil tak tahu makna mengalah, apatah lagi sang ibu bapa kan? Mana boleh kalah dengan anak sendiri!

Dewasanya anak bermula dengan langkah kecil yang diolah mereka sewaktu masih kecil. Bertatih jatuh, berdiri bertopang, dan acap kali mencuba. Itulah rencah kehidupan seharian si manja. Mungkin sesekali luka kakinya terjatuh dek tersalah pijak. Ataupun calar tangannya bermain kasar dengan si kucing. Namun, jangan pula kita cepat sangat berlari mendakapnya. Jangan terlalu pantas memujuk. Pada masa yang sama juga, jangan dibiarkan begitu saja.

Jadi, apa sebenarnya yang perlu kita buat ni?

 

bears2

Love the bears? Apa maksudnya??

Seperti mana si kecil sayangkan teddy bears kepunyaan mereka, kita pun sepatutnya sama. Tapi bears yang sama maksudkan di sini bukan anak patung beruang/ plush toy tu. Sebaliknya bears ni adalah acronym untuk..

 

bears3

Jika mahukan anak anda jadi seorang yang cekal hati, kuat semangat, positif jiwa dan gigih belajar.. inilah resipinya!

Kesimpulan mudah yang saya dapat hasil dari menghadiri kelas keibubapaan, dan peluang berinteraksi sendiri dengan anak-anak kecil (anak saya/ anak saudara/ pesakit kanak-kanak/ budak-budak lain). Nampak mudah tapi hakikatnya sangat mencabar untuk diamalkan.

1.BIG REACTION:

Beri reaksi yang besar bila anak-anak berjaya buat sesuatu – berjaya berdiri sendiri, berjaya suap makanan ke mulut dengan sudu tanpa tumpahkan makanan, berjaya minum air dengan cawan yang dipegang sendiri, etc. Ketahuilah setiap perkembangan minda yang berjaya anak anda capai, itu bererti anak anda sihat dan semakin membesar dengan JAYANYA! (bukan semua anak diberi peluang ini..)

2. Encourage more: 

Berikan galakan yang tak putus-putus untuk anak-anak. Kitalah tukang sorak paling kuat bila anak bersukan, atau bila anak mencuba sesuatu yang baru dan pertama kali dihadapinya. Dengan sokongan daripada kita, bagi mereka TIDAK ADA YANG MUSTAHIL. Nak ajar anak pelbagai bahasa? Nak latih anak jadi pemain bola sepak terkemuka? Nak anak jadi saintis terulung? Nak anak jadi tahfiz muda? Haa.. inilah masanya. Semuanya bermula dari GALAKAN SEORANG IBU/BAPA.

3. Allow mistakes to happen: 

Beri peluang untuk anak buat salah. Biar berulang kali pun tak apa, asalkan kesalahan yang dia buat tu tak mengancam nyawa, merosakkan harta benda atau mengganggu orang lain. Contoh mudah, ajar anak makan sendiri. Untuk si kecil berjaya suap sendiri sudu/ tangan ke mulut sendiri, sebagai permulaan mestilah makanan bersepah, sampai habis kotor lantai baju. Masa makan pun jadi lama.

Reaksi biasa yang selalu saya lihat>>> anak dimarahi bertubi-tubi. Pastu diambil alih pula tugasan menyuap tu. Senang katanya. Tak payah tukar baju lepas makan, tak payah mop lantai dan mak pun boleh cepat buat kerja lain.. T_T. Nanti jangan dimarahkan pula anak kata menyusahkan sedangkan kita sendiri yang tak beri ruang untuk mereka berdikari!

4. Respond attentively:

Bila bersama anak, berilah masa anda yang paling berkualiti. Balaslah perbualan dengan anak sebaiknya. Hatta bahasa tubuh sekalipun. Anak kecil mungkin masih tak petah bercakap, atau pandai menyuarakan isi hati, namun perasaan dan jiwa mereka tu senang terguris. Mereka tak pinta macam-macam, hanya kasih sayang dan PERHATIAN penuh oleh si ibu atau si ayah. Anak ajak main, layankanlah sekejap. Anak ajak bergusti, ‘berlakonlah’ jadi raksasa yang perlu dikalahkan.. Anak ajak membaca, dudukkanlah anak di pangkuan anda dan bacalah dengan intonasi yang menarik.

Cuba anda buat, pasti anak akan lebih rapat dengan anda.

5. Support from the sidelines. 

Ini point yang hampir sama dengan no.2 tadi. Bila dah beri galakan, jangan cepat sangat kita datang membantu bila mereka gagal. Beri masa untuk mereka cari jalan untuk selesaikan sendiri. Jangan terkejut adakalanya penyelesaian yang mereka dapat tu tak pernah dibuat orang tapi masih menjadi! Dapat pupuk semangat menjadi kental di samping beri peluang untuk sel-sel otak mereka berhubung. Tikam dua dalam satu.. Kan bagus tu!

Akhir kata, anak itu umpama kain putih nan bersih. Kitalah yang mencorakkannya.

Jadi, didiklah anak dengan berilmu!

 

Pack your bag and lets go!

It has been nearly two month of busy life, filled with deadlines, cringeworthy meltdowns and bittersweet memories – trying to catch up on my ‘work in progress’ thesis while taking care of one strong willed child. Sigh.

All in all, i’m thankful to still be standing alive and catching up with my beloved readers ^v^. In the spirit of the coming holidays (at least for me it is), i’ve decided to write some tips based on my experience travelling with one little kid. Hard earned experience i tell you! So, pack your bag and lets go!

life

1.Prepare meticulously 

Nothing, i repeat NOTHING can beat hard work. And that includes planning too. Make sure you have all bases covered — transportation, place to stay, snacks+games/ favourite toys for the little devil, list of activities and some extra money. Just to be on the safe side.

2. Include your kid in the process 

Literally. Tell them at least 2-3 days earlier you’re going for a nice little visit somewhere, it’s a family thing, where you’re possibly staying, what you’re gonna do there. Tell them even if the kid barely one year old. It makes up for wonderful vocabulary time and great bonding experience. Much better if your kid responded to you and asking millions questions! Trust me, you’ll love it when they’re happy with it!

3. Wake up early

That goes without saying. I’m not an early bird but my husband is. So thankfully i can count on him for this one. Starts your travelling journey early in the morning so that you can better prepared for any ‘discrepancies’ on the road. Count the potty stop, snacking time, road jammed and temper tantrum in.

4. Max two activities per day. 

This is especially important particularly if you’re travelling long distance and the kid is young. The younger they are, the easier it is for them to melt down. Little kids are just not meant to be confine to the seats for long period of time. They got restless, frustrated and whiny. You do not want that. Activities here means sightseeing/ swimming/ playing on the beach/ etc. You get what i mean, right?

5. Be flexible and don’t be too hard on yourself. 

I’ve started travelling with my son when he’s barely 4 months old and still doing so for average 3-4 monthly interval. Just need to ‘ruffle my feathers sometime when the wind got harsh’. I wouldn’t want to come back home angry/ more stress than i am at work. All those pent up stress is not good for the health, and when it does blow up, it’ll end up scaring everyone for life. So be flexible, enjoy the journey and please, don’t be too hard on yourself. Snap lots of photos and make some videos whenever possible but don’t overdo it.

Travel for the sole reasons of making yourself happy and make wonderful memories with your loved ones. Everything else can wait.  

life memories 2a (1)

Wish all of you happy december and happy holiday!

For those celebrating christmas, Merry Christmas to you!

 

Konsep 3E

 

Dalam hal nak menjaga dan melayan anak kecil (toddler) yang baru nak mengenal dunia, semat siap-siap dalam kepala konsep 3E ni. Supaya kita tak cepat mengeluh bila anak menguji kesabaran, dan tak cepat melatah bila anak buat hal.

Apa 3E ni? Jeng jeng jeng! Experiment, explore and experience. 

Tiga baris keramat yang menjelaskan segala-galanya.

3E-page-001 Disebabkan 3E ni lah:

  • anak-anak suka buat sesuatu berulang-ulang. Mereka belajar dari pengalaman!
  • mereka suka memanjat, melompat, membaling barang dan sebagainya.
  • lagi ditegah lagi dibuat. Bukan apa.. mereka sebenarnya sedang cuba perhatikan sejauh mana mereka boleh ‘push limit’ emak dan ayah dalam menerima kelakuan mereka.
  • anak kecil membesar dan matang keupayaannya di depan mata.
  • mereka belajar menjadi lebih berani dan berdikari
  • mereka belajar apa yang boleh dan apa yang tidak. (bila panjat, terjatuh dan sakit kerana lutut luka contohnya.. jadi si kecil tahu yang untuk elak sakit kena panjat dengan cara yang lebih seimbang contohnya atau jangan panjat lagi jika tak mahu jatuh dan rasa sakit)

Pendek kata, bila anak ke hulu ke hilir buat macam-macam, itu NORMAL!

itu tandanya sel otak sedang berhubung dan berkembang!

So parents, let’s keep calm and let them play! (with supervision of course)