Tips mengembara di perjalanan bersama anak yang demam.

Maaf dah lama tak menulis. Sejujurnya, entah dari mana Allah beri kekuatan untuk kembali ke sini, untuk sama-sama berkongsi kebaikan dan memperbaiki peribadi kita selaku seorang ayah/ibu/ mereka yang dekat di hati kanak-kanak.

Menjaga anak sakit/demam memang penat, bertambah-tambah penat lagi apabila terpaksa pula kita mengembara jauh di perjalanan bersama si manja yang sedang tak selesa tubuh badannya! Bak kata orang tua, buat apa cari nahas kan? Apa pun, kehidupan mesti diteruskan, dan adakalanya itu sahaja pilihan yang ada iaitu bawa sekali anak yang demam di perjalanan. Apa jua perjalanan (baik di udara, laut ataupun darat yang melebihi satu jam.. itu sudah dikira JAUH untuk kes ini).

Pengalaman saya menjaga anak demam sehingga hampir 12 hari berterusan (T_T), anak kami pula ada sawan tarik @ febrile fit, jadi kena selalu berjaga-jaga kawal suhu badan anak supaya anak tak dilanda sawan tarik dek kerana suhu badan terlalu panas/ naik mendadak. Nak cakap memang seksa.. sampai 5 kali ulang cucuk ambil darah, tukar pasang cadar tilam/ baju sebab anak muntah, bagi anak makan ubat on time + cukup minum air.. sampai saya dan suami pun demam sekali.

Apa sekalipun, kehidupan mematangkan kita. dan sebagai ibu bapa yang baik, kita perlu sentiasa belajar daripada pengalaman dan berusaha untuk buat yang terbaik demi anak-anak.

Oleh itu, sedikit tips untuk para ibu bapa yang tidak ada pilihan lain melainkan terpaksa mengembara di jalanan bersama anak yang demam:

1. Kemas siap-siap ubat-ubatan anak dalam beg tangan yang SENTIASA KITA BAWA bersama (klu: handbag anda). 

Lebih baik kalau boleh pre-pack dalam beg plastik lutsinar ala-ala pergi airport tu. Sebabnya, bila kita travel, adakalanya kita perlu kurangkan beg/ kalut sampai tertinggal beg.. jadi penting untuk kita pastikan ubat-ubatan anak ada bersama kita SEPANJANG MASA untuk kegunaan bila perlu.

Alasan kedua: kalau kita letak dalam beg anak, kadang-kadang kita termasukkan beg anak dalam bonet kereta/ check-in luggage, dikhuatiri ubat anak rosak disebabkan suhu panas/ perubahan suhu mendadak. Bila ubat rosak, bawa pun tak guna sebab tak boleh beri.. betul tak?

2. Bila pack ubat anak tu, jangan lupa kemaskan sekali syringe atau sudu khas untuk beri ubat anak. Letak dalam satu bekas yang sama untuk akses mudah. 

Ini penting sebab ubat perlu beri pada masa yang betul, dengan DOS YANG BETUL dan dengan cara yang paling baik untuk MEMAKSIMAKAN peluang anak dapat ubat sepenuhnya.

kembara2

Take no chances when it comes to giving medication to your child.

3. Pastikan anak cukup minum air.

Bila anak kurang minum air, demam boleh jadi lebih teruk. Anak pun jadi tak berapa bermaya. Ini merbahaya untuk si kecil ya! Klu mudah nak tengok anak cukup minum air ke tak, cuba kira berapa kali bawa anak ke tandas untuk buang air kecil atau cuba kira berapa kali anda perlu tukar pampers anak. Kalau memanjang ringan je pampers ataupun air kencing anak sikit je/ nampak pekat kekuningan.. itu tandanya masih kurang air dalam badan anak.

Anak tak nak minum susu? Tak nak makan? Tak apa. Apa yang boleh dia minum masa tu, layankan aje.

Gol kita adalah untuk pastikan tahap hidrasi anak bagus.

Air kotak, sup kosong, air vitagen ke.. kalau itu yang anak boleh minum masa tu, beri saja. Adakalanya bukanlah anak ni nak mengada-ngada, tapi tekaknya sakit atau tonsil bengkak ke.. tak boleh nak telan. Macam kita lah juga, bila demam.. tekak rasa perit dan tak selesa.

4. Bawa baju persalinan + sapu tangan/ tuala kecil + plastik kosong bersama anda SEPANJANG MASA. 

Bukan apa, kita perlu bersedia untuk kemungkinan anak muntah di perjalanan. Jangan jadi macam saya, menadah muntah anak dengan tangan sampai 5 minit di perjalanan! Saya pun nyaris muntah sekali tau.

5. Jika boleh, travel bersama orang lain untuk sokongan tambahan. 

Anak yang demam ni suka merengek, nak bermanja minta dipeluk/ dibelai sentiasa. Kalau anda dapat riba anak dan usap tenangkan dia sepanjang perjalanan dan biarkan orang lain yang memandu, itu lebih baik.

Si dia dapat fokus pada perjalanan dan anda fokus pada anak.

Simple kan?

6. Pendekkan masa perjalanan (jika boleh). 

Lebih lama masa anda di perjalanan, lebih tinggi risiko untuk demam anak menjadi lebih teruk.

7. Pastikan anak pakai baju yang sesuai dan selesa. 

Perlu ambil kira suhu semasa sewaktu di perjalanan. Bersedia untuk sebarang kemungkinan: suhu aircond yang terlalu sejuk, kereta yang panas di waktu tengah hari, dan lain-lain.

8. Sabar dan terus bersabar. 

Senang untuk diungkap tapi realitinya sukar untuk dilaksanakan. Saya doakan anak tuan-puan sihat selalu dan segala urusan kita dipermudahkan.

Hingga jumpa lagi!

Masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak

Mengenali dan meneliti masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak  adalah satu perkara yang susah disebabkan kanak-kanak tak pandai menyuarakan apa yang mereka rasa atau fikirkan.

Biarpun susah, bukan bermakna ia tak boleh dilakukan. 

Alangkah baiknya andai kita para ibu bapa ni lengkapkan diri dengan ilmu, amati anak-anak kita (dan sekeliling) untuk tanda-tanda tingkah laku merisaukan ini, dan bertindak segera. Pengesanan awal boleh mengubah masa depan anak tersebut, malah akan lebih menyenangkan hidup kita.

Ada 7 tingkah laku kanak-kanak yang mungkin berlaku. Ini khas terutamanya untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun (toddler) yang masih lagi belajar mengenali dunia dan diri sendiri. Jom kenali apa yang normal dan apa yang tidak!

Kenali dan rawat awal

1.Tantrum 

Tantrum ni sebenarnya adalah salah satu cara untuk anak berkomunikasi dengan kita untuk beritahu yang dia ni lapar/ letih/ marah/ tak puas hati. Mereka tak tahu cara bagaimana nak beritahu dengan baik.. so jangan marah ye.

Tantrum ni dikira normal jika ia berlaku sekali-sekala (bukan setiap hari), berlaku selama lebih kurang 5 minit dan kemudian perhatiannya dapat dialihkan kepada yang lain. Menangis, hentak kaki, guling-guling.. tu kira normal.

Yang tak normal adalah bila tantrum mereka ni berlaku banyak kali dalam sehari, dan hampir setiap hari (fuh.. boleh gila kita dibuatnya). Sekali si kecil ni tantrum, laaaama sangat dan anda susah nak alihkan perhatian mereka. Pada masa yang sama, mereka ni juga turut cederakan diri sendiri/ orang lain dan bercakap bahasa yang kasar.

2. Menjerit-jerit. 

Si manja sedang dalam fasa belajar menggunakan dan mengawal peti suara mereka, so menjerit-jerit tu biasalah. Terutamanya jika mereka menjerit bila lapar/ marah/ letih atau pun tak puas hati. Menjerit pun tak lebih 5 atau 10 minit dan berlaku sekali-sekala.

Tapi… awas jika anak selalu menjerit beberapa kali dalam sehari, berlaku SETIAP hari, melebihi 25 minit dan disertai dengan kelakuan yang membahayakan.

3. Mencederakan diri.

Ini berlaku bila kita tak nak ikut apa yang mereka nak/ mereka betul-betul tak nakkan sesuatu, adakalanya mereka ni berguling-guling di lantai dan menggelupur. Kalau mereka ni cedera atas tindakan yang tidak disengajakan, then it’s ok. Yang merisaukan adalah apabila kecederaan adalah serius (sehingga berdarah contohnya), dilakukan berulang kali atau sengaja dilakukan tanpa sebarang provokasi. That’s a MAJOR red flag! 

4. Mencederakan orang lain 

Berdasarkan kajian, tingkah laku kasar toddler ni memuncak sewaktu umur dua tahun. Sebab tu lah ada perkataan terrible two. Orang tak sebut suka-suka tau. Ada sebabnya.. Sewaktu fasa ni, kanak-kanak biasanya lebih agresif terutamanya bila nak rebut balik mainan atau pun sewaktu nak tunjukkan kemarahan.

Tendang/ tampar/ baling barang sewaktu marah/ tak puas hati adalah normal. Menggigit bila cuba nak rampas barang dari seseorang pun normal.

Apa yang tak normal adalah apabila si kecil menggigit/ memukul beberapa kali dalam seminggu, tindakan kasar mereka ni semakin lama semakin dahsyat, dan mereka ni tak takut langsung bila berkasar dengan orang lain. Kadang-kadang, tak ada sebab (provokasi) pun mereka ni mengganas. Awas ye!

5. Risau apabila berpisah (separation anxiety). 

Ini pun normal bila mereka menangis untuk beberapa minit bila berpisah dengan anda ataupun mereka cuba berpegang pada anda.. tapi sekejap je perhatian mereka dah boleh dialihkan.. Tapi.. kalau nangis melampau sampai lebih setengah jam.. pastu anak jadi panik/ risau sangat, kita khuatir anak ada masalah anxiety ataupun ada kemungkinan anak didera oleh orang yang kita tinggalkan tu.. Penderaan ada banyak jenis tau.. bukan setakat penderaan fizikal je kita kena waspada. Kalau anak betul-betul tak nak pada orang tu, cuba selidik kenapa.

6. Tidak menunjukkan rasa sayang (affection) . 

Bila anak tak respon/ tak mahu langsung disentuh biarpun tengah penat/ sedih.. kemudian nampak emosi terganggu bila disentuh/ dipeluk/ dicium ataupun tak menunjukkan sebarang minat untuk berada bersama orang lain.. silalah risaukan anak itu ye. Cepat-cepat rujuk anak untuk perhatian pakar supaya kita boleh tahu apa masalah sebenar yang sedang berlaku.

7. Mengasingkan diri.

Ada sesetengah anak memang jenis yang pemalu ataupun introverted. Jadi mereka perlukan masa yang agak lama untuk membuka hati dan selesa dengan orang lain yang tak dikenali. Ada juga anak yang lebih suka bermain sendiri/ dengan orang dewasa yang dipercayai dan tidak sukakan suasana orang yang ramai/ bising. Ini NORMAL.

Tapi, jika mereka ni kanak-kanak yang sifatnya peramah dan ceria.. kemudian tiba-tiba je tukar perangai dan asingkan diri, ini pelik dan merisaukan. Ataupun mereka selalu nampak letih/ langsung tak berminat untuk berinteraksi dengan ahli keluarga sendiri.. ini pun tanda-tanda yang merisaukan.

Jika ada yang menunjukkan tanda-tanda yang merisaukan tersebut, cuba perhatikan anak dengan lebih terperinci (lebih kurang seminggu) dan catat kekerapan, jangka masa dan punca tingkah laku tersebut.. dan kemudian RUJUK pakar kanak-kanak/ kesihatan mental untuk tindakan selanjutnya.

tingkah laku kanak-kanak

tingkah laku kanak-kanak (1)

PENGESANAN AWAL SANGAT MEMBANTU MEMPERBAIKI MASA DEPAN ANAK ANDA.

jadi, sebar-sebarkan untuk pengetahuan kita semua!

Semoga bermanfaat!

 

 

Anak sakit nak tumbuh gigi?

Anak tumbuh gigi adalah satu keadaan yang sangat ditunggu-tunggu (ye ke?). Senyum comel mereka tu bertambah manis dengan hiasan gigi sebatang dua.. rasa macam seronok je dengar anak gelak terbahak-bahak sambil tayang gigi mereka.. tapi..! sementara nak keluar gigi tu.. dia punya seksa.. masyaAllah! Ada anak yang cool je, paling kuat pun merengek sikit waktu tidur+air liur meleleh.. tapi ada juga yang meragam saban masa+tak boleh tidur malam+demam. Oh! Serena Williams pun tweet tau pasal perasaan hopeless nya dia melihat anak sakit nak tumbuh gigi.

 

Jadi, kenapa sakit ye? 

Dah tentulah, gigi kan keras.. proses nak keluar dari gusi tu menyebabkan gusi si manja jadi bengkak dan meradang a.k.a sakit!

Berapa lama sakit nak tumbuh gigi ni? 

Dari permulaan gusi membengkak sehinggalah bengkak surut semula (selepas gigi keluar dari permukaan gusi). Tak ada jangka masa yang tepat tapi secara purata dalam seminggu untuk SEBATANG gigi.. so, kalau anda check mulut tengok ada bayang 4 batang gigi nak keluar.. so kalilah berapa hari.. dan anda sendiri pun boleh agak kenapa anak anda meragam sangat sepanjang tempoh tu.. (god bless you.. semoga dipermudahkan..). Pengalaman saya dengan Adam, gigi pertama keluar waktu Adam umur 7 bulan.. dan paling lama gigi dia nak keluar (dari gusi bengkak dan ada bayang gigi hinggalah keluar sepenuhnya) satu bulan. Tapi nasib saya agak baik sebab Adam termasuk golongan yang cool tadi.. baju+tudung je lah basah kena air liur dan tangan kena gigit bila Adam rasa tak selesa (sakit ya amat!! Tapi better saya yang sakit dari dia.. Saya sure emak bapa yang lain pun ada sentimen macam saya jugak )

Apa waktu umur yang sepatutnya gigi keluar? 

Tak ada jangka waktu yang tepat gigi keluar. Selalunya, paling awal umur 6 bulan. Paling lambat, umur 2 tahun 1/2. Kadang-kadang gigi tak keluar lagi tapi bayi dah nak makan benda-benda keras/ suka menggigit.. itu petanda awal gigi dah nak keluar.

Macam mana nak tolong hilangkan kesakitan si manja? 

Kita tak dapat nak hilangkan sepenuhnya tapi kita dapat KURANGKAN sakit si manja. Caranya?

  1. Urut gusi anak yang membengkak. Pastikan tangan bersih atau gunakan kain lembut yang bersih.
  2. Beri anak teether untuk digigit. Lagi best kalau disejukkan dulu (letak sekejap dalam bahagian bawah peti ais; bukan dalam bahagian sejuk beku). — Cara ni tak jalan dengan anak saya.. saya ganti dengan ketulan ais batu.. baru ok. tapi hati-hati, jangan bagi besar sangat dan jangan terlampau banyak.  Limit satu dua je sebelum tidur.
  3. Bagi anak makan makanan keras (Contoh: biskut bayi yang dibuat khas untuk melegakan teething pain.) — yang ni Adam suka sangat!
  4. Pastikan air liur dilap selalu. — ini penting. Dalam kes Adam, kadang-kadang air liur tu sampai meleleh ke leher, bercampur dengan peluh menyebabkan kulit Adam meradang. Kesian Adam tergaru-garu.
  5. Boleh ke bagi ubat Paracetamol a.k.a ubat demam? Paracetamol ni adalah ubat tahan sakit yang selamat untuk si kecil. Kalau nak bagi sebagai ubat tahan sakit, pastikan anda BETUL-BETUL PASTI  anak merengek (dan/atau demam) disebabkan oleh sakit nak tumbuh gigi.. dan pastikan anda beri DOS yang BETUL. Kalau tak pasti, rujuk kepada doktor. Habis cerita.
  6. Boleh ke guna teething gel? — dulu-dulu, yang famous Bonjela.. Pakar kanak-kanak tak galakkan guna. Takut bayi tertelan. Bukan apa, gel ni selalunya ada local anesthetic (ubat tahan sakit) , dan kesannya sekejap saja disebabkan oleh bercampur dengan air liur anak (yang sememangnya banyak masa tu).

Kalau terpaksa guna juga:  

  1. Pastikan ia gel yang TIDAK ditambah sebarang gula (sugar-free) dan gel itu memang dibuat khas untuk bayi. Sebabnya, gula boleh menyebabkan gigi reput (tooth decay) .. Kan kesian.. tak sempat gigi nak keluar, dah terdedah dengan risiko mereput.. T_T
  2. JANGAN GUNA LEBIH DARI YANG DISYORKAN. 
  3. Jika anak anda berusia 4 bulan ke bawah, sila rujuk doktor terlebih dahulu. 

Dan yang terakhir.. yang paling penting.. TLC! TENDER LOVING CARE! 

7. Rajin-rajinlah peluk anak, peluk cium dengan penuh kasih-sayang. Kemesraan dan kelembutan anda pada si manja akan buat si manja jadi lebih selesa dan rasa difahami. Bila anak selesa, ibu gembira. Dan bila ibu gembira, ayah tak pening kepala! betul kan? Hehe.

teething pain

Yang baik kita kongsikan dan sama-sama amalkan!