Asma di kalangan kanak-kanak: 6 mitos yang anda perlu tahu.

Sesekali tengok anak kena ‘sedut gas’ di hospital, memang sedih. Anak meraung satu hal, nak mengepong si kecik pun satu hal juga. Pendek kata, yang menyedut gas tu penat, yang memegang si kecik yang ‘sedut gas’ pun penat.. Kali ni saya tergerak hati nak ulas berkenaan mitos-mitos yang selalu saya dengar apabila perkataan asma kanak-kanak (childhood asthma) disebut. Tambah pula, musim jerubu beransur tiba (selalunya ke penghujung tahun). Jom kita sama-sama update tentang mitos-mitos berkenaan asma di kalangan kanak-kanak:

 

MITOS 1: Kanak-kanak yang menghidap asma ni mesti disebabkan penyakit keturunan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Seseorang kanak-kanak boleh menghidap asma tidak kira sama ada dia mempunyai sejarah asma di kalangan keluarga atau tidak.

MITOS 2: Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap asma. 

Jawapannya: YA.  

Asma ini adalah sejenis penyakit radang salur pernafasan yang kronik,  di mana ia menyebabkan salur pernafasan menjadi merah, bengkak, mengeluarkan lendir berlebihan dan mudah teransang (hypersensitive).

asthma2

Analogi mudah: 

Terowong jalan yang kita lalu hari-hari. Jika tiada apa yang menghalang laluan, mudah je kita lalu. Tapi bila ada pasir, batu-batu selongok kiri kanan, air banjir melimpah masuk terowong ke.. tentulah laluan kita jadi terhalang. Nak masuk tak boleh. Nak keluar pun tersangkut. Macam tu la dengan saluran pernafasan. Cumanya saluran pernafasan ni fungsinya lebih kritikal. Jika laluan jalan terhalang, kita boleh guna laluan alternatif. Tapi jika laluan udara (a.k.a saluran pernafasan) terhalang, apa lah daya kita kan?

Sebab itu, sebarang elemen yang telah TERBUKTI menyebabkan kerengsaan pada saluran pernafasan khasnya bagi yang menghidap asma, cubalah elakkan. Dalam erti kata lain, dia adalah faktor risiko/ trigger kepada serangan asma.

Contohnya: asap rokok, debu-debu kotoran, bau cat, alahan kepada bulu binatang peliharaan, dan lain-lain.

MITOS 3. Anak yang selalu batuk-batuk adalah besar kemungkinan menghidap asma. 

Jawapannya: YA. 

Tapi! Dapatkan pengesahan doktor terlebih dahulu ya. Gejala batuk juga boleh disebabkan oleh penyakit seperti influenza, radang paru-paru, batuk kokol, dan penyakit tibi. Pastikan anak anda bebas dari penyakit berjangkit sebelum si manja dicop ada asma.

Antara gejala lain asma kanak-kanak adalah: batuk pada waktu malam (waktu tidur), susah bernafas, rasa ketat di dada dan adakalanya sehingga nafas jadi berbunyi seperti wisel.

MITOS 4: Anak-anak yang menghidap asma ni tak boleh dibiarkan bermain lasak/bersukan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Anak-anak yang menghidap asma boleh saja dibiarkan bermain seperti biasa, malah bersukan pun boleh.. asal saja pastikan rawatan asma diambil dengan betul dan mengikut dos yang dipreskrib doktor & pastikan pam pelega (kebiasaannya berwarna biru) sentiasa ada dengan anak-anak hatta di tadika/sekolah sekalipun.. dan anak2/cikgu tahu cara menggunakannya. Dengan rawatan yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh menjalani kehidupan yang aktif seperti kanak-kanak biasa.

MITOS 5: Dah dapat pam + aerochamber & bagi anak sedut dah mencukupi. 

aerchamber-child

Jawapannya: TIDAK.

Apa yang saya maksudkan di sini.. tak cukup untuk ibu bapa bagi sahaja anak sedut pam tanpa memahami cara penggunaan yang betul terutamanya cara penjagaan aerochamber. Pengalaman saya di klinik asma dulu, ada banyak kanak-kanak yang berulang kali masuk ke wad biarpun dah menggunakan pam pencegah (warna coklat/ungu bergantung kepada jenis ubat).. bila disiasat (untuk cari punca serangan asma berlaku).. sebilangan besar rupanya disebabkan penjagaan aerochamber yang tidak betul..

MITOS 6: Asma kanak-kanak ni adalah untuk seumur hidup. 

Jawapannya: TIDAK

Asma di kalangan kanak-kanak ni unik. Sebab tu ia dinamakan childhood asthma. Bermaksud, akan sampai satu tahap (meningkat usia remaja), sebahagian kanak-kanak ini akan pulih dan tidak lagi memerlukan rawatan asma. Walau bagaimana pun, ada juga yang serangan asma mereka akan berterusan sehingga umur dewasa.

Ingat ya! Asma kanak-kanak bukanlah bermakna anak perlu digari duduk sahaja di tepi melihat yang lain bermain. Dengan kefahaman yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh saja menikmati dunia kanak-kanak dengan riang dan aktif.

Mendidik dengan ilmu, menjaga dengan penuh kasih-sayang!

Semoga perkongsian kali ini membawa manfaat.

 

 

 

Ini perkara wajib anda ambil tahu jika anak anda menyusu botol!

Kebelakangan ini, saya jumpa banyak kes anak bawah setahun yang malang menghidap dysentery atau dalam bahasa mudahnya mengalami cirit-birit yang teruk (jangka masa pendek) yang disebabkan oleh jangkitan kuman E.Coli, Salmonella, Campylobacter ataupun jangkitan parasit amoeba E. Histolytica. Antara faktor berisiko tinggi yang kita jumpa pada kanak-kanak ini adalah mereka ni minum susu botol+ibu bapa/penjaga mereka tidak prihatin pada isu-isu penjagaan perkara berkaitan dengan susu botol. Perkara berkaitan apa pula ni? Haa.. bila sebut susu botol, mesti anda ingat botol+puting susu saja kan? Sebenarnya, ada EMPAT perkara penting yang kita sebagai ibu bapa WAJIB ambil tahu dan beri perhatian.

 

1.Penyimpanan susu tepung itu sendiri

Yang ini orang selalu lupa (saya pun terlepas pandang.T_T). Jika anda jenis yang beli tin susu dan buang setiap kali benda baru, itu tak ada masalah. Tapi, berapa ramai orang yang mampu beli kan? Selalunya orang beli yang refill dan ganti saja bila susu dah nak habis. Betul tak?

Yang ini, pastikan:

  • anda guna bekas kedap udara untuk simpan susu tepung
  • jangan lupa pastikan anda beli dan guna susu yang asli dan tidak luput tarikh penggunaan
  • sebelum refill dengan susu baru, basuh dan keringkan dulu bekas susu tadi. Ini penting supaya tidak ada pencemaran silang (cross contamination) dari kawasan sekeliling. Iyelah, kadang-kadang kita tak perasan tangan dah pegang macam-macam..
  • Simpan di kawasan yang kering dan tidak panas (kelembapan dan suhu yang tinggi boleh merosakkan kualiti susu tepung)

2. Penjagaan botol susu anak 

Yang ini, macam biasalah:

  • Basuh dengan air panas/sabun pencuci botol susu setiap kali selepas digunakan.
  • Guna berus botol untuk menghilangkan saki-baki susu yang tertinggal dalam botol. (jangan lupa ganti berus botol bila tengok dah tak berapa elok)
  • Steril kan botol anak (dan puting botol juga) setiap kali sebelum penggunaan pertama kali. Bagi yang anak mereka kurang dari umur 3 bulan/ lahir pra matang/ mengalami masalah dengan sistem imunisasi badan, anda perlu rajin sterilkan botol selalu memandangkan mereka ini lebih mudah dijangkiti penyakit berbanding anak-anak lain.
  • Berhati-hati dengan botol yang bentuk pelik-pelik, ia nya lebih susah dibersihkan berbanding botol biasa!

    Prevention is gold, people! 

 

3. Penjagaan puting susu botol:

Ini lebih kurang macam penjagaan botol susu tadi. Beberapa tambahan lain:

  • jika anda mampu, ganti sekerap mungkin (saranan sebulan sekali). Tapi rasanya ini option yang tak berapa praktikal bagi ibu bapa yang menggunakan botol susu berjenama (sebab kebiasaannya botol susu ini menggunakan puting susu khas untuk botol mereka dan harganya pun lebih mahal daripada biasa).
  • Rule of thumb: anda nampak puting susu tu dah terkoyak (duhhh..), lembik ataupun susu keluar terlalu laju.. silalah tukar. Susu sepatutnya keluar secara titisan yang sama (even drop) dan bukannya laju macam air paip (not steady stream)!

4. Tempat pengering botol susu a.k.a drying rack 

Ini pun orang selalu terlupa. Almaklum, dia tersidai je kat tepi sinki/atas meja. Jangan tunggu sampai rupanya dah geli-geleman baru nak cuci. Tempat pengering ni cepat mengumpul habuk dan jadi petry dish untuk kuman disebabkan ia selalu lembap dengan air yang menitis dari botol susu yang dikeringkan.

  • basuh sekurang-kurangnya sekali seminggu.
  • basuh tangan anda dulu sebelum mengendalikan cawan anak yang turut diletakkan di tempat pengering ini.
  • Jauhkan telefon anda daripada kawasan dapur atau tempat pengering ini (tangan dan telefon anda terdedah kepada pelbagai kuman dari tempat sekeliling).

Nampak macam banyak dan ala-ala OCD sikit, tapi apa salahnya kita ambil berat lebih sikit demi kesihatan anak-anak. Kesian si manja bila cirit-birit dan sakit perut hanya kerana kita malas/tak ambil berat hal-hal sebegini.

menyusu botol

menyusu botol_2

Akhir kata, semoga kita menjadi ibu bapa/penjaga anak-anak yang prihatin dan peka dengan kebersihan sekeliling, khasnya empat perkara berkaitan susu botol ini. Bye!

 

Peranan ibu bapa apabila anak dijangkiti penyakit berjangkit…

Baru-baru ini saya dan keluarga berpeluang makan besar di kampung. Memang meriah, kecoh dan seronok! Almaklum ramai budak kecil, lari ke sana sini. Tapi sayangnya, dalam pada duduk bersembang-sembang tu, terperasan pula si kecil berdua ni. Yang seorang senyap je, melepek dengan emaknya. Yang lagi seorang tergaru-garu. Kita sebagai warga prihatin (dan ada latar belakang perubatan) ni pergilah bertanya. Nah! terkejut saya. Seorang tu demam campak dan lagi seorang pula kudis buta (kedua-duanya boleh berjangkit).

Jadi dilema sekejap.. T_T

  1. Apa nak buat dengan situasi masa tu di mana ada ramai budak kecil yang terdedah kepada dua jenis penyakit berjangkit ni? (dalam suasana keramaian yang ramai orang berkumpul dan masing-masing dah lama tak berjumpa, keadaan ini perlu dikendalikan dengan penuh berhemah dan teliti.. jangan sampai ada yang kecil hati dan terluka!)
  2. Bagaimana nak menasihati keluarga si kecil ni dari segi penjagaan anak mereka?
  3. Bagaimana nak elakkan penyakit si kecil berdua ni dari menjangkiti anak saya dan anak-anak kecil yang lain?

Akhirnya, saya sampaikan serba ringkas mesej kesihatan pada kedua-dua keluarga berkenaan. Yang paling penting, BAWA ANAK KE KLINIK untuk terima rawatan yang betul dan ASINGKAN ANAK DARI BUDAK-BUDAK LAIN dan tempat keramaian. Sebab apa? Sebab penyakit yang anak mereka hadapi biarpun tak teruk atau merbahaya pada nyawa mereka, tapi IA PENYAKIT BERJANGKIT! Kesian dengan anak kecil lain ataupun orang lain yang berimuniti rendah terdedah dan berisiko menghidapi penyakit yang sama. It really is not fair to them and the rest. 

Dan seterusnya, amalkan gaya hidup yang bersih seperti rajin cuci tangan (tangan sendiri dan juga tangan anak), kerap tukar cadar/tuala anak, dan ajarkan anak agar jangan berkongsi peralatan peribadi seperti tuala, baju dan berus gigi. (oh please.. don’t get me started on oral hygiene. berbuih mulut nanti nak cerita.. huhu).

anak ada peny berjangkit

Kesihatan anak adalah tanggungjawab bersama. Bukan setakat kita sebagai ibu bapa yang perlu ambil berat soal kesihatan anak, warga komuniti yang lain pun perlu ambil berat sama. Contoh mudahlah, rumah kita bersih tapi rumah jiran sebelah penuh bekas air kosong dan jadi tempat pembiakan nyamuk.. bolehke kita nak pastikan yang nyamuk rumah sebelah takkan gigit kita dan anak kita di rumah sebelah ni? Iye tak?

Jadi, semua orang perlu ambil berat dan jalankan peranan masing-masing.

After all, it takes a village to raise A kid. 

Jadilah warga komuniti yang prihatin. Bersama kita boleh!!