Bina masa berkualiti dengan anak tatkala anda tak ada masa?

Hatta ibu bapa bekerja mahupun ibu bapa yang berada di rumah sepenuh masa, masing-masing punya cabaran tersendiri. Nak selitkan masa untuk diri sendiri di samping nak memastikan anak-anak dapat perhatian dan kasih-sayang secukupnya. Bagaimana tu?

to a child,

 

acap kali, anak disogokkan dengan mainan/makanan. barangkali nak menghilangkan rasa serba-salah kerana meninggalkan anak bersama pengasuh/di sekolah. Jangan kata orang lain, saya pun adakalanya ada tendency nak buat begini. Tapi awas! Kuantiti takkanpernah dapat menandingi kualiti. Biarpun masa seketika cuma, utamakan MASA BERKUALITI, bukan hanya setakat dengan anak malah dengan pasangan juga.

ingat ya.. intimasi berlaku melalui hubungan 1 dengan 1, bukannya secara berkumpulan. 

Bagi kanak-kanak yang berumur 12 tahun ke bawah, mereka ni memandang dunia dalam konsep concrete, ataupun tetap; yang bermakna selagi mereka tak nampak/ tak dapat sentuh sesuatu, bagi mereka benda itu tidak wujud.

Jadi, ada tak cara nak wujudkan masa berkualiti tatkala anda sebenarnya tak berapa ada masa ni?

1.Aktiviti projek dengan anak-anak. 

Projek yang terbaik adalah projek yang memakan sedikit masa untuk disiapkan, a.k.a tak boleh siap in 1 sitting. Projek macam mana tu? Tak kisahlah nak buat projek taman mini ke, hias akuarium ke, scrap book ke.. apa jua yang menarik minat anda & juga minat si manja.

Kalau ada anak lebih dari 1 pulak macam mana? Study suggest anda ada lebih dari satu projek. Ye lah, minat dan cara setiap anak pun berbeza kan.. janganlah main pukul rata pulak.

2. Tandakan dalam kalendar (yang boleh dilihat anak). 

Kenapa nak kena tanda & bagi anak nampak? Konsepnya mudah sahaja.. ANTICIPATION. Perasaan tak sabar-sabar menanti sesuatu yang seronok dan menggembirakan. Macam mana anda tak sabar menanti hari Jumaat sebab esoknya cuti & boleh pergi jalan-jalan, macam tu lah juga anak-anak tak sabar-sabar nak main dengan emak ayahnya! Mungkin tak dapat buat setiap hari, selang seminggu pun boleh. Asal saja bila anda dan anak sedang beraktiviti, tumpuan anda 100% kepadanya. Jangan pula tangan dok capai telefon!

3. Lebihkan apa yang anda boleh buat BERSAMA. 

Untuk anak-anak, bila buat sesuatu BERSAMA-SAMA, barulah perhubungan dua-hala dan interaksi gaya badan berlaku. Contoh mudah, anda nak anak belajar solat, cara yang betul adalah anda dan anak sama-sama solat bersama di masjid/surau, bukannya anda hantar anak ke sana untuk solat. Contoh lain, anda beli mainan lego untuk anak anda bermain sambil ‘mengembangkan daya kreativiti’.. cara yang betul adalah anda sama-sama duduk sebelah dan main lego tu.. bukannya bukak beg, keluarkan lego dan biar anak main lego sorang-sorang..

4. Bila bercakap dengan anak, tunggu anak habis cakap dan bagi respons sepenuh hati. 

I cannot stress this enough. Perhubungan dua hala. Bagi peluang untuk anak habiskan cakap & pandang muka/mata anak. Anak-anak ni cerdik tuan-puan, mereka tahu bila anda ‘hadir’ atau tidak. Hatta bercakap dengan bayi sekalipun, tunggu cue dari anak yang menandakan mereka sedang bercakap-cakap dengan kita.. klu verbal (bunyi atau perkataan) dan juga klu non-verbal.. dahi berkerut ke.. tangan excited turun-naik ke. Bila anak tahu kita beri sepenuh perhatian kepadanya, mereka akan lebih percaya diri dan berani mencuba. Itu satu perkara penting yang perlu ada pada anak kecil!

just my type.png

Ultimately, for kids, Love is FOCUSED INTEREST. 

Semoga dengan hari mendatang, kita lebih kreatif dan lebih komited menunaikan hak anak-anak kita dengan memberikan masa yang berkualiti untuk mereka.

 

Selamat menjalin hubungan bermakna dengan anak-anak!

Ciri-ciri mainan terbaik untuk anak anda.

Si manja saya dah berusia 3 tahun sekarang! Alhamdulillah masih diberi peluang untuk bergelar ibu kepada si lincah Adam Naufal =) Lumrah anak yang sedang lasak, mainan pasti bertabur dan rumah pasti bersepah. Saya pun dah lost count berapa kali encik suami naik angin dan pack mainan Adam dan kemudian bungkus simpan dalam stor.  Saya pun pernah juga 2-3x round up buang mainan kecil Adam yang dah patah sana-sini.. adakalanya Adam rajin tolong kemas semula mainan, adakalanya permintaan kami tu dibiarkan saja macam mencurah air ke daun keladi. Tak makan saman!!

Bagi yang ada anak kecil macam saya, mesti dapat relate pada ni: sebilangan kecil duit belanja akan keluar untuk mainan si manja. Pantang nampak. Kan? Dari sebakul sampai berkotak-kotak mainan anak. Tambah-tambah yang anak seorang macam saya. Of course, if you have one kid, you’ll run the show. If you have two or more, you’re just the side kicks.. monitoring (and roaring ^-@) whenever need be.. 

Jadinya, kembali kepada persoalan utama kita. Apa sebenarnya ciri-ciri mainan yang terbaik untuk anak? Macam mana nak bagi anak menghargai dan main dengan mainan yang dibeli tu.. itu cerita lain ok?

1. Lebih ringkas mainan itu, lebih baik. 

Ringkas macam mana tu? Mainan yang ringkas dan mudah di mana anak-anak boleh bina/main sendiri tanpa bantuan dari ibu bapa. Mainan yang tidak mudah buat mereka frust apabila ia tak jadi seperti apa yang mereka mahu.

toy1

2. Mainan yang buat mereka bermain secara aktif. 

Bagi kanak-kanak, masa bermain adalah masa yang paling berharga untuk mereka.

Itulah masa untuk mereka belajar, itulah masa untuk mereka melepaskan tenaga yang tersimpan, itulah masa untuk mereka mengenal diri sendiri, dan itulah juga masa untuk mereka membina hubungan. Masa bermain juga adalah masa untuk mereka belajar peraturan dan memahami apa yang boleh dan tidak boleh diterima dalam hidup bermasyarakat. Main mereka bukan sekadar buat bising atau untuk buat anda marah tau!

toy2

Jadi, bila anak nak main sampai guling-guling, lompat-lompat atau lari sana-sini (tanpa menganggu ketenteraman awam dan tidak mencederakan diri sendiri/orang lain).. biarkanlah. Active play is good for them. Tak perlu beli mainan mahal-mahal, lagi aktif mereka boleh main, lagi mereka suka!

3. Mainan yang meransang si anak untuk lebih kreatif, berani dan menggalakkan anak-anak untuk menyelesaikan masalah. 

Ye, memang saya ada sebut mainan yang ringkas lebih baik. Tapi ringkas tak bermaksud tak ada kegunaan langsung. Ringkas tak bermaksud otak si manja tak digunakan. Anak-anak sedari kecil mereka ni belum terdedah kepada had dan sempadan. Pada mereka, tiada yang mustahil. Jadi, biarpun adakalanya penyelesaian yang mereka fikirkan adalah kurang logik di mata anda, jangan dibunuh semangat ingin mencuba itu. Semaikan kreativiti mereka dan galakkan mereka terus berusaha, meneroka dan mencari penyelesaian terbaik. In another words, observe and let them fails. Jangan terlalu cepat untuk menolong.

toy3

4. Mainan versatile 

Mainan apa tu? Mainan yang versatile ni adalah mainan yang tidak tertakluk kepada satu jenis permainan sahaja. Contoh mudah.. Lego/ kayu blok. Macam-macam benda si kecil boleh buat dengan mainan ni. Point utama adalah mainan yang open ended. Iaitu mainan yang dipandu oleh daya imaginasi anak-anak berbanding model yang disediakan untuk ditiru. Lagi banyak arahan/manual yang diperlukan untuk main, lagi tak versatile mainan tu..

toy4

5. Mainan yang membawa mereka meneroka alam semulajadi. 

Haa.. yang ni penting! Lazim zaman sekarang, ibu bapa sibuk bekerja, bila dah balik penat.. tak larat nak layan anak main di taman.. sudahnya, telefon juga yang disogokkan pada anak. (T_T). Jangan disalahkan jika anak malas/lebih berat badan andai kata kita sendiri tak cuba pupuk sifat meneroka dan ingin tahu mereka. Sesekali bawa mereka ke pantai dan biarkan mereka bermain dengan pasir, kepah-kepah hanyut dan air ombak. Sesekali bawa mereka ke taman dan tunjukkan pada mereka semut-semut, batu, rumput dan pokok bunga di tepi jalan. Main dengan magnet pun boleh jadi penghabis masa yang seronok. Percayalah, ia akan jadi memori indah tak hanya untuk si manja tapi untuk anda juga!

toy5

6. Acting out/role play. 

Ada sebabnya kenapa game arcade, Legoland dan sewaktu dengannya popular di kalangan kanak-kanak. Dunia imaginasi yang tidak terbatas tapi membantu si kecil membina keyakinan diri dan fit into the world. Tengok anak minat apa.. boleh dibelikan mainan yang membantu mereka main role play. Kalau dulu-dulu, kita main masak-masak, kahwin-kahwin, macam tu lah maksudnya. Beri peluang untuk anak cuba dan alami peranan-peranan penting yang ada.. jadi cikgu ke.. bomba ke.. tukang masak ke.. asalkan berkembang minda. Macam saya dengan Adam, rasanya ada dalam 3x juga saya beli mainan doktor-doktor untuk Adam.. set yang murah ada, set yang mahal sikit pun ada. tak pasti Adam tengok dari mana, tapi bila dia ambil syringe dan nak cucuk ubat pada tangan saya.. memang terkejut habis. Siap ada dialog.. “sakit sikit ye mak, mak jangan nangis..”

toy6

So, all in all, saya pun belajar banyak dari bermain dengan Adam. Semoga setiap dari kita diberi kesihatan tubuh badan dan emosi untuk kekal menggembirakan anak-anak dan memenuhi kehendak tumbesaran mereka.

Hingga jumpa lagi!

 

Love the bears

Cepat sungguh masa berlalu. Sedar tak sedar Adam Naufal dah berumur 18 bulan. Bila teliti semula gambar dan video Adam dari waktu baru lahir, menitis air mata melihat kebesaran ciptaan Allah di depan mata. Betapa berharganya hadiah-Mu ini Ya Allah. Melihat perkembangan anak di depan mata, hati saya lebih kuat dan bersemangat mengharungi hidup. Jika si kecil tak tahu makna mengalah, apatah lagi sang ibu bapa kan? Mana boleh kalah dengan anak sendiri!

Dewasanya anak bermula dengan langkah kecil yang diolah mereka sewaktu masih kecil. Bertatih jatuh, berdiri bertopang, dan acap kali mencuba. Itulah rencah kehidupan seharian si manja. Mungkin sesekali luka kakinya terjatuh dek tersalah pijak. Ataupun calar tangannya bermain kasar dengan si kucing. Namun, jangan pula kita cepat sangat berlari mendakapnya. Jangan terlalu pantas memujuk. Pada masa yang sama juga, jangan dibiarkan begitu saja.

Jadi, apa sebenarnya yang perlu kita buat ni?

 

bears2

Love the bears? Apa maksudnya??

Seperti mana si kecil sayangkan teddy bears kepunyaan mereka, kita pun sepatutnya sama. Tapi bears yang sama maksudkan di sini bukan anak patung beruang/ plush toy tu. Sebaliknya bears ni adalah acronym untuk..

 

bears3

Jika mahukan anak anda jadi seorang yang cekal hati, kuat semangat, positif jiwa dan gigih belajar.. inilah resipinya!

Kesimpulan mudah yang saya dapat hasil dari menghadiri kelas keibubapaan, dan peluang berinteraksi sendiri dengan anak-anak kecil (anak saya/ anak saudara/ pesakit kanak-kanak/ budak-budak lain). Nampak mudah tapi hakikatnya sangat mencabar untuk diamalkan.

1.BIG REACTION:

Beri reaksi yang besar bila anak-anak berjaya buat sesuatu – berjaya berdiri sendiri, berjaya suap makanan ke mulut dengan sudu tanpa tumpahkan makanan, berjaya minum air dengan cawan yang dipegang sendiri, etc. Ketahuilah setiap perkembangan minda yang berjaya anak anda capai, itu bererti anak anda sihat dan semakin membesar dengan JAYANYA! (bukan semua anak diberi peluang ini..)

2. Encourage more: 

Berikan galakan yang tak putus-putus untuk anak-anak. Kitalah tukang sorak paling kuat bila anak bersukan, atau bila anak mencuba sesuatu yang baru dan pertama kali dihadapinya. Dengan sokongan daripada kita, bagi mereka TIDAK ADA YANG MUSTAHIL. Nak ajar anak pelbagai bahasa? Nak latih anak jadi pemain bola sepak terkemuka? Nak anak jadi saintis terulung? Nak anak jadi tahfiz muda? Haa.. inilah masanya. Semuanya bermula dari GALAKAN SEORANG IBU/BAPA.

3. Allow mistakes to happen: 

Beri peluang untuk anak buat salah. Biar berulang kali pun tak apa, asalkan kesalahan yang dia buat tu tak mengancam nyawa, merosakkan harta benda atau mengganggu orang lain. Contoh mudah, ajar anak makan sendiri. Untuk si kecil berjaya suap sendiri sudu/ tangan ke mulut sendiri, sebagai permulaan mestilah makanan bersepah, sampai habis kotor lantai baju. Masa makan pun jadi lama.

Reaksi biasa yang selalu saya lihat>>> anak dimarahi bertubi-tubi. Pastu diambil alih pula tugasan menyuap tu. Senang katanya. Tak payah tukar baju lepas makan, tak payah mop lantai dan mak pun boleh cepat buat kerja lain.. T_T. Nanti jangan dimarahkan pula anak kata menyusahkan sedangkan kita sendiri yang tak beri ruang untuk mereka berdikari!

4. Respond attentively:

Bila bersama anak, berilah masa anda yang paling berkualiti. Balaslah perbualan dengan anak sebaiknya. Hatta bahasa tubuh sekalipun. Anak kecil mungkin masih tak petah bercakap, atau pandai menyuarakan isi hati, namun perasaan dan jiwa mereka tu senang terguris. Mereka tak pinta macam-macam, hanya kasih sayang dan PERHATIAN penuh oleh si ibu atau si ayah. Anak ajak main, layankanlah sekejap. Anak ajak bergusti, ‘berlakonlah’ jadi raksasa yang perlu dikalahkan.. Anak ajak membaca, dudukkanlah anak di pangkuan anda dan bacalah dengan intonasi yang menarik.

Cuba anda buat, pasti anak akan lebih rapat dengan anda.

5. Support from the sidelines. 

Ini point yang hampir sama dengan no.2 tadi. Bila dah beri galakan, jangan cepat sangat kita datang membantu bila mereka gagal. Beri masa untuk mereka cari jalan untuk selesaikan sendiri. Jangan terkejut adakalanya penyelesaian yang mereka dapat tu tak pernah dibuat orang tapi masih menjadi! Dapat pupuk semangat menjadi kental di samping beri peluang untuk sel-sel otak mereka berhubung. Tikam dua dalam satu.. Kan bagus tu!

Akhir kata, anak itu umpama kain putih nan bersih. Kitalah yang mencorakkannya.

Jadi, didiklah anak dengan berilmu!