Anak sakit nak tumbuh gigi?

Anak tumbuh gigi adalah satu keadaan yang sangat ditunggu-tunggu (ye ke?). Senyum comel mereka tu bertambah manis dengan hiasan gigi sebatang dua.. rasa macam seronok je dengar anak gelak terbahak-bahak sambil tayang gigi mereka.. tapi..! sementara nak keluar gigi tu.. dia punya seksa.. masyaAllah! Ada anak yang cool je, paling kuat pun merengek sikit waktu tidur+air liur meleleh.. tapi ada juga yang meragam saban masa+tak boleh tidur malam+demam. Oh! Serena Williams pun tweet tau pasal perasaan hopeless nya dia melihat anak sakit nak tumbuh gigi.

 

Jadi, kenapa sakit ye? 

Dah tentulah, gigi kan keras.. proses nak keluar dari gusi tu menyebabkan gusi si manja jadi bengkak dan meradang a.k.a sakit!

Berapa lama sakit nak tumbuh gigi ni? 

Dari permulaan gusi membengkak sehinggalah bengkak surut semula (selepas gigi keluar dari permukaan gusi). Tak ada jangka masa yang tepat tapi secara purata dalam seminggu untuk SEBATANG gigi.. so, kalau anda check mulut tengok ada bayang 4 batang gigi nak keluar.. so kalilah berapa hari.. dan anda sendiri pun boleh agak kenapa anak anda meragam sangat sepanjang tempoh tu.. (god bless you.. semoga dipermudahkan..). Pengalaman saya dengan Adam, gigi pertama keluar waktu Adam umur 7 bulan.. dan paling lama gigi dia nak keluar (dari gusi bengkak dan ada bayang gigi hinggalah keluar sepenuhnya) satu bulan. Tapi nasib saya agak baik sebab Adam termasuk golongan yang cool tadi.. baju+tudung je lah basah kena air liur dan tangan kena gigit bila Adam rasa tak selesa (sakit ya amat!! Tapi better saya yang sakit dari dia.. Saya sure emak bapa yang lain pun ada sentimen macam saya jugak )

Apa waktu umur yang sepatutnya gigi keluar? 

Tak ada jangka waktu yang tepat gigi keluar. Selalunya, paling awal umur 6 bulan. Paling lambat, umur 2 tahun 1/2. Kadang-kadang gigi tak keluar lagi tapi bayi dah nak makan benda-benda keras/ suka menggigit.. itu petanda awal gigi dah nak keluar.

Macam mana nak tolong hilangkan kesakitan si manja? 

Kita tak dapat nak hilangkan sepenuhnya tapi kita dapat KURANGKAN sakit si manja. Caranya?

  1. Urut gusi anak yang membengkak. Pastikan tangan bersih atau gunakan kain lembut yang bersih.
  2. Beri anak teether untuk digigit. Lagi best kalau disejukkan dulu (letak sekejap dalam bahagian bawah peti ais; bukan dalam bahagian sejuk beku). — Cara ni tak jalan dengan anak saya.. saya ganti dengan ketulan ais batu.. baru ok. tapi hati-hati, jangan bagi besar sangat dan jangan terlampau banyak.  Limit satu dua je sebelum tidur.
  3. Bagi anak makan makanan keras (Contoh: biskut bayi yang dibuat khas untuk melegakan teething pain.) — yang ni Adam suka sangat!
  4. Pastikan air liur dilap selalu. — ini penting. Dalam kes Adam, kadang-kadang air liur tu sampai meleleh ke leher, bercampur dengan peluh menyebabkan kulit Adam meradang. Kesian Adam tergaru-garu.
  5. Boleh ke bagi ubat Paracetamol a.k.a ubat demam? Paracetamol ni adalah ubat tahan sakit yang selamat untuk si kecil. Kalau nak bagi sebagai ubat tahan sakit, pastikan anda BETUL-BETUL PASTI  anak merengek (dan/atau demam) disebabkan oleh sakit nak tumbuh gigi.. dan pastikan anda beri DOS yang BETUL. Kalau tak pasti, rujuk kepada doktor. Habis cerita.
  6. Boleh ke guna teething gel? — dulu-dulu, yang famous Bonjela.. Pakar kanak-kanak tak galakkan guna. Takut bayi tertelan. Bukan apa, gel ni selalunya ada local anesthetic (ubat tahan sakit) , dan kesannya sekejap saja disebabkan oleh bercampur dengan air liur anak (yang sememangnya banyak masa tu).

Kalau terpaksa guna juga:  

  1. Pastikan ia gel yang TIDAK ditambah sebarang gula (sugar-free) dan gel itu memang dibuat khas untuk bayi. Sebabnya, gula boleh menyebabkan gigi reput (tooth decay) .. Kan kesian.. tak sempat gigi nak keluar, dah terdedah dengan risiko mereput.. T_T
  2. JANGAN GUNA LEBIH DARI YANG DISYORKAN. 
  3. Jika anak anda berusia 4 bulan ke bawah, sila rujuk doktor terlebih dahulu. 

Dan yang terakhir.. yang paling penting.. TLC! TENDER LOVING CARE! 

7. Rajin-rajinlah peluk anak, peluk cium dengan penuh kasih-sayang. Kemesraan dan kelembutan anda pada si manja akan buat si manja jadi lebih selesa dan rasa difahami. Bila anak selesa, ibu gembira. Dan bila ibu gembira, ayah tak pening kepala! betul kan? Hehe.

teething pain

Yang baik kita kongsikan dan sama-sama amalkan!

Mendapatkan taska terbaik untuk si manja anda.

Entry kali ini sesuai untuk mereka yang selalu berpindah-randah @ bertukar tempat kerja macam saya. Dah nama pun kerja kerajaan, orang kesihatan pula tu. Makanya, ke mana kita diarahkan berkhidmat, ke situ la kita berada. Sekarang, saya balik semula ke universiti, memacu keras tenaga bagi memastikan semester terakhir saya (semester keenam PhD) kekal sebagai semester terakhir (mohon doa semua). Saya selalu bergurau dengan staf unit saya, surat rasmi yang saya sign patutnya tukar ayat “Saya yang menurut perintah” kepada “Saya yang sedang berusaha”. Huhu.

Ok, kembali kepada topik. Bagaimana nak mendapatkan taska terbaik untuk anak kita? Boleh rujuk tips basic di sini. Anak saya Adam baru berumur 20 bulan, tapi setakat ini dah merasa tinggal dengan 3 pengasuh dan dua taska. Biarpun susah, jangan takut untuk cepat-cepat tukarkan anak ke tempat lain sekiranya anda rasa tak sedap hati/ tengok anak tak seronok/ jumpa apa-apa tanda yang memberi klu anak anda tidak dijaga dengan baik. Untuk Adam, alhamdulillah, setakat ini tak pernah lagi berjumpa mana-mana guru taska / pengasuh yang tak elok, cuma tak serasi saja ataupun terpaksa tukar sebab kami berpindah rumah. Untuk kali ini, ada beberapa tips tambahan yang nak saya kongsikan:

1.Cari taska yang ada aktiviti/ sesi pembelajaran tambahan untuk anak. 

Sesi pembelajaran yang saya maksudkan di sini bukannya macam di sekolah tu, tapi sebaliknya aktiviti yang fokus kepada daya perkembangan mental, fizikal dan spiritual (bonus) anak-anak. Contohnya: taska PERMATA, Montessori, PASTI, Naluri Bestari, dan lain-lain. Kenapa? Sebab mereka bukan sekadar jaga, malah bantu latih perkembangan anak-anak melalui cara yang seronok dan selamat. Taska sebegini selalunya ada buku rekod untuk setiap anak-anak dan mereka akan berikan laporan kepada ibu bapa (laporan bergambar bila beraktiviti, laporan bertulis 6 bulan sekali ataupun laporan verbal bila berjumpa ibu bapa).

543c66fb-1bb0-40f0-969c-cf82c3616f6f

2. Pihak taska ada minta rekod surat beranak anak dan rekod imunisasi anak. 

Bagi saya, ini penting sebab sekurang-kurangnya bila mereka minta rekod ini dengan anda, itu menunjukkan yang mereka prihatin dengan kesihatan dan keselamatan anak anda dan mereka ada sistem pengurusan yang teratur. Jangan lupa tanyakan juga sama ada anak lain yang turut dijaga dah ambil imunisasi ikut waktu atau tidak. Ini hak kita sebagai warga bermasyarakat. (Saya ada pengalaman dengan taska yang tak ambil pusing perkara ini.. kalau tak jadi apa-apa tak apa, tapi bila ada wabak penyakit berjangkit? Masa tu memang masaklah.. nak kena cuti lama jaga anak sakit, tak kena gaya anak-anak lain di rumah ataupun kita pun kena sekali..)

3. Taska ada tawarkan servis ambil/hantar anak ke rumah (bonus). 

Tak semua taska sediakan perkhidmatan ni, tapi jika ada, alhamdulillah! Mudah urusan kita. Bayar lebih sikit tak apa.. asalkan anak terjaga dan kerja kita pun dimudahkan. Tapi.. pastikan bila mereka ambil anak kita, kenderaan mereka tu lengkap dengan car seat ataupun ada orang lain untuk pegangkan anak jika anak masih kecil.

4. Perhatikan tingkah laku dan tutur kata anak selepas tinggal di taska selepas seminggu/ dua minggu. 

Anak-anak khasnya yang dah belajar/ mula bercakap, mereka ni macam sponge. Cepat sangat meniru semua perkara. Yang mana mereka dapat dari kita, kita sendiri kena take note – ubah mana-mana yang perlu. Disebabkan anak kita ni berada di taska lebih 9-10 jam atau lebih sehari, adakalanya mereka pick up kelakuan dari kawan-kawan setaska. Selalunya cikgu taska memang ok, kadang-kadang kelakuan anak-anak lain yang tak berapa nak ok. Jika anak anda dah mula bertindak kasar, cakap kasar ataupun buat perkara lain yang tak elok yang dia tak pernah buat sebelum itu, bincang dan highlightkan perkara itu dengan cikgu. Mungkin perlu dilakukan sesuatu yang lebih drastik untuk ketenangan bersama. (Jangan terkejut kalau rupa-rupanya anak anda yang jadi pengacau di taska!) Itu maksudnya, anak masih kurang perhatian BERKUALITI bersama kita si ibu bapa ataupun ada cara didikan yang perlu kita muhasabahkan dan tukar. Sebab itulah, ilmu mendidik ini penting!

Akhir kata, ilmu harus disertai dengan amal. Dan bila sudah beramal, jangan lupa untuk bertawakal dengan doa dan berserah kepada-Nya.

Semoga anak-anak kita bakal jadi pewaris bangsa dan negara yang berkualiti, hebat dan menghebatkan!

Kuman di seberang kita nampak tapi…

Saban hari, banyak cabaran yang seorang ibu atau ayah hadapi. Kekalutan nak mengejar pelbagai dateline kerja di samping memastikan hak seorang pasangan dan anak di rumah ditunaikan sebaiknya. Adakalanya, apabila yang dirancang tak menjadi dan yang dihajatkan tak kesampaian.. hati jadi bengang. Mulalah nak naik angin, masam muka, naik suara bagai. Habis semua orang jadi salah. Kuman di seberang kita nampak sedangkan gajah besar di depan mata kita tak nampak. Ooops! Rewind please! 

Saya menerima satu berita sedih hari ini. Dibandingkan dengan teman seperjuangan, saya agak ketinggalan. Masih perlu mengorak langkah, mencabar diri untuk kesekian kalinya. Dalam hati terdetik penat nak mencuba lagi tapi alhamdulillah Allah masih berikan semangat untuk terus melangkah. Perjuangan ini masih belum selesai!

Teringat seketika bagaimana Allah mengajar Nabi Yunus ketika ditelan ikan paus. Doa pendek tapi azimatnya mendalam. Betapa Allah mahu kita sebagai hamba-Nya sentiasa muhasabah diri dan kembali kepada-Nya. Bila kita ditimpa musibah ataupun dilanda ujian, jangan difikirkan di mana salahnya orang pada kita, tapi fikirkan apa salahnya diri kita. Jangan dicari kuman di seberang sana, tapi telitilah apa yang ada di depan mata. Tengok cermin dan perhatikan bayangan sendiri. Apa lagi yang boleh kita perbaiki?

Reflect and come back to Him. 

Jika itulah yang tertulis untuk kita, bersatulah seluruh alam pun takkan mampu untuk menahannya. Yakinlah yang apa jua yang Allah beri pada kita, itulah yang terbaik untuk kita. Terbaik pada masa dan tempatnya.

doa

Saya percaya setiap kegagalan yang datang adalah satu pengajaran bermakna khas untuk mematangkan kita. Jangan kita lupa pada mata si kecil yang memerhati setiap gerak-geri kita. Tunjukkan pada anak yang setiap kekalahan bukan bererti penamat atau  lesen untuk berputus asa. Hanya ia datang sebagai satu peluang untuk kita bermula semula dengan langkah yang lebih bijak. Lebih teratur dan lebih mengharap pada Dia.

Bila pikir-pikir balik, tak perlu nak sedih pun. Sebabnya, kalau Allah tak beri sekarang, Dia akan beri kemudian. Kalau tak dapat juga, sama ada Allah dah alihkan satu keburukan daripada kita ataupun Allah akan beri yang lebih baik lagi di masa akan datang.

So, have faith and keep moving on! 

next