Bina masa berkualiti dengan anak tatkala anda tak ada masa?

Hatta ibu bapa bekerja mahupun ibu bapa yang berada di rumah sepenuh masa, masing-masing punya cabaran tersendiri. Nak selitkan masa untuk diri sendiri di samping nak memastikan anak-anak dapat perhatian dan kasih-sayang secukupnya. Bagaimana tu?

to a child,

 

acap kali, anak disogokkan dengan mainan/makanan. barangkali nak menghilangkan rasa serba-salah kerana meninggalkan anak bersama pengasuh/di sekolah. Jangan kata orang lain, saya pun adakalanya ada tendency nak buat begini. Tapi awas! Kuantiti takkanpernah dapat menandingi kualiti. Biarpun masa seketika cuma, utamakan MASA BERKUALITI, bukan hanya setakat dengan anak malah dengan pasangan juga.

ingat ya.. intimasi berlaku melalui hubungan 1 dengan 1, bukannya secara berkumpulan. 

Bagi kanak-kanak yang berumur 12 tahun ke bawah, mereka ni memandang dunia dalam konsep concrete, ataupun tetap; yang bermakna selagi mereka tak nampak/ tak dapat sentuh sesuatu, bagi mereka benda itu tidak wujud.

Jadi, ada tak cara nak wujudkan masa berkualiti tatkala anda sebenarnya tak berapa ada masa ni?

1.Aktiviti projek dengan anak-anak. 

Projek yang terbaik adalah projek yang memakan sedikit masa untuk disiapkan, a.k.a tak boleh siap in 1 sitting. Projek macam mana tu? Tak kisahlah nak buat projek taman mini ke, hias akuarium ke, scrap book ke.. apa jua yang menarik minat anda & juga minat si manja.

Kalau ada anak lebih dari 1 pulak macam mana? Study suggest anda ada lebih dari satu projek. Ye lah, minat dan cara setiap anak pun berbeza kan.. janganlah main pukul rata pulak.

2. Tandakan dalam kalendar (yang boleh dilihat anak). 

Kenapa nak kena tanda & bagi anak nampak? Konsepnya mudah sahaja.. ANTICIPATION. Perasaan tak sabar-sabar menanti sesuatu yang seronok dan menggembirakan. Macam mana anda tak sabar menanti hari Jumaat sebab esoknya cuti & boleh pergi jalan-jalan, macam tu lah juga anak-anak tak sabar-sabar nak main dengan emak ayahnya! Mungkin tak dapat buat setiap hari, selang seminggu pun boleh. Asal saja bila anda dan anak sedang beraktiviti, tumpuan anda 100% kepadanya. Jangan pula tangan dok capai telefon!

3. Lebihkan apa yang anda boleh buat BERSAMA. 

Untuk anak-anak, bila buat sesuatu BERSAMA-SAMA, barulah perhubungan dua-hala dan interaksi gaya badan berlaku. Contoh mudah, anda nak anak belajar solat, cara yang betul adalah anda dan anak sama-sama solat bersama di masjid/surau, bukannya anda hantar anak ke sana untuk solat. Contoh lain, anda beli mainan lego untuk anak anda bermain sambil ‘mengembangkan daya kreativiti’.. cara yang betul adalah anda sama-sama duduk sebelah dan main lego tu.. bukannya bukak beg, keluarkan lego dan biar anak main lego sorang-sorang..

4. Bila bercakap dengan anak, tunggu anak habis cakap dan bagi respons sepenuh hati. 

I cannot stress this enough. Perhubungan dua hala. Bagi peluang untuk anak habiskan cakap & pandang muka/mata anak. Anak-anak ni cerdik tuan-puan, mereka tahu bila anda ‘hadir’ atau tidak. Hatta bercakap dengan bayi sekalipun, tunggu cue dari anak yang menandakan mereka sedang bercakap-cakap dengan kita.. klu verbal (bunyi atau perkataan) dan juga klu non-verbal.. dahi berkerut ke.. tangan excited turun-naik ke. Bila anak tahu kita beri sepenuh perhatian kepadanya, mereka akan lebih percaya diri dan berani mencuba. Itu satu perkara penting yang perlu ada pada anak kecil!

just my type.png

Ultimately, for kids, Love is FOCUSED INTEREST. 

Semoga dengan hari mendatang, kita lebih kreatif dan lebih komited menunaikan hak anak-anak kita dengan memberikan masa yang berkualiti untuk mereka.

 

Selamat menjalin hubungan bermakna dengan anak-anak!

Asma di kalangan kanak-kanak: 6 mitos yang anda perlu tahu.

Sesekali tengok anak kena ‘sedut gas’ di hospital, memang sedih. Anak meraung satu hal, nak mengepong si kecik pun satu hal juga. Pendek kata, yang menyedut gas tu penat, yang memegang si kecik yang ‘sedut gas’ pun penat.. Kali ni saya tergerak hati nak ulas berkenaan mitos-mitos yang selalu saya dengar apabila perkataan asma kanak-kanak (childhood asthma) disebut. Tambah pula, musim jerubu beransur tiba (selalunya ke penghujung tahun). Jom kita sama-sama update tentang mitos-mitos berkenaan asma di kalangan kanak-kanak:

 

MITOS 1: Kanak-kanak yang menghidap asma ni mesti disebabkan penyakit keturunan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Seseorang kanak-kanak boleh menghidap asma tidak kira sama ada dia mempunyai sejarah asma di kalangan keluarga atau tidak.

MITOS 2: Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap asma. 

Jawapannya: YA.  

Asma ini adalah sejenis penyakit radang salur pernafasan yang kronik,  di mana ia menyebabkan salur pernafasan menjadi merah, bengkak, mengeluarkan lendir berlebihan dan mudah teransang (hypersensitive).

asthma2

Analogi mudah: 

Terowong jalan yang kita lalu hari-hari. Jika tiada apa yang menghalang laluan, mudah je kita lalu. Tapi bila ada pasir, batu-batu selongok kiri kanan, air banjir melimpah masuk terowong ke.. tentulah laluan kita jadi terhalang. Nak masuk tak boleh. Nak keluar pun tersangkut. Macam tu la dengan saluran pernafasan. Cumanya saluran pernafasan ni fungsinya lebih kritikal. Jika laluan jalan terhalang, kita boleh guna laluan alternatif. Tapi jika laluan udara (a.k.a saluran pernafasan) terhalang, apa lah daya kita kan?

Sebab itu, sebarang elemen yang telah TERBUKTI menyebabkan kerengsaan pada saluran pernafasan khasnya bagi yang menghidap asma, cubalah elakkan. Dalam erti kata lain, dia adalah faktor risiko/ trigger kepada serangan asma.

Contohnya: asap rokok, debu-debu kotoran, bau cat, alahan kepada bulu binatang peliharaan, dan lain-lain.

MITOS 3. Anak yang selalu batuk-batuk adalah besar kemungkinan menghidap asma. 

Jawapannya: YA. 

Tapi! Dapatkan pengesahan doktor terlebih dahulu ya. Gejala batuk juga boleh disebabkan oleh penyakit seperti influenza, radang paru-paru, batuk kokol, dan penyakit tibi. Pastikan anak anda bebas dari penyakit berjangkit sebelum si manja dicop ada asma.

Antara gejala lain asma kanak-kanak adalah: batuk pada waktu malam (waktu tidur), susah bernafas, rasa ketat di dada dan adakalanya sehingga nafas jadi berbunyi seperti wisel.

MITOS 4: Anak-anak yang menghidap asma ni tak boleh dibiarkan bermain lasak/bersukan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Anak-anak yang menghidap asma boleh saja dibiarkan bermain seperti biasa, malah bersukan pun boleh.. asal saja pastikan rawatan asma diambil dengan betul dan mengikut dos yang dipreskrib doktor & pastikan pam pelega (kebiasaannya berwarna biru) sentiasa ada dengan anak-anak hatta di tadika/sekolah sekalipun.. dan anak2/cikgu tahu cara menggunakannya. Dengan rawatan yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh menjalani kehidupan yang aktif seperti kanak-kanak biasa.

MITOS 5: Dah dapat pam + aerochamber & bagi anak sedut dah mencukupi. 

aerchamber-child

Jawapannya: TIDAK.

Apa yang saya maksudkan di sini.. tak cukup untuk ibu bapa bagi sahaja anak sedut pam tanpa memahami cara penggunaan yang betul terutamanya cara penjagaan aerochamber. Pengalaman saya di klinik asma dulu, ada banyak kanak-kanak yang berulang kali masuk ke wad biarpun dah menggunakan pam pencegah (warna coklat/ungu bergantung kepada jenis ubat).. bila disiasat (untuk cari punca serangan asma berlaku).. sebilangan besar rupanya disebabkan penjagaan aerochamber yang tidak betul..

MITOS 6: Asma kanak-kanak ni adalah untuk seumur hidup. 

Jawapannya: TIDAK

Asma di kalangan kanak-kanak ni unik. Sebab tu ia dinamakan childhood asthma. Bermaksud, akan sampai satu tahap (meningkat usia remaja), sebahagian kanak-kanak ini akan pulih dan tidak lagi memerlukan rawatan asma. Walau bagaimana pun, ada juga yang serangan asma mereka akan berterusan sehingga umur dewasa.

Ingat ya! Asma kanak-kanak bukanlah bermakna anak perlu digari duduk sahaja di tepi melihat yang lain bermain. Dengan kefahaman yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh saja menikmati dunia kanak-kanak dengan riang dan aktif.

Mendidik dengan ilmu, menjaga dengan penuh kasih-sayang!

Semoga perkongsian kali ini membawa manfaat.

 

 

 

Potty training – the business of ‘letting go’

My son reaches the 30-month-old mark (finally!) and with his big build (15 kg and 93cm), all of a sudden many people (during kenduri back at home) asked me, why Adam still not potty train? (my well-intentioned cousins/aunties thought my son is already 4 years old and above, which is NOT by the way). Some even curious to know what size of pampers I used for my little darling of mine (the answer is XXL, thank you). All I can say is that: potty training is not something you just do on the fly. A lot of thoughts, preparation and planning (as a family) go into this (at least for mine it is). Not to scare you though. I approach potty training as a business of ‘letting go’, both from my side as a parent and Adam’s as the toddler in training.

We successfully potty-trained Adam at age 29-month-old in one-week time (with several accidents along the way). Here are some tips and well-proved guide that I’ve read, compiled and tested on my own. Some of it may be good for you while some are not. And if you’re lucky, you may be able to potty trained your child in 3 days! (it worked with my niece).

Just go with a heart of steel but with lots of tender loving care.

The best age to start potty training is between age 18-month-old to 3 years old with boys probably later than girls. If you missed this specific period of time, no worries. You can always start whenever your child is ready at a later age.

potty train

How do you know that your kid is ready then?

  1. He can talk or expressed himself well (either through sounds or facial expression or body language)
  2. He’s showing interest in going to the toilet (berminat ke tandas setakat nak mandi atau main air pun ok)
  3. Your child wants to change his diaper right away after urinate or passing bowel motion.

For us, it’s the one long week of hell in which Adam (and me) was down with rotavirus infection around 2 weeks before we start potty train. Imagine going through up to 20 pampers in the span of few hours for the past 4-5 days (including 3 hospital visits that week). That’s where we know for sure that Adam is ready and we can do this.

TIPS FOR EAGER PARENT AND CHILD:

  1. Accept that accidents WILL HAPPEN and that’s part of the training.

I’m against punishment/scolding during potty training. How can you scold a child for something that’s way beyond his control and remember: this is his first time ever trying to stay apart from his ‘beloved’ pampers. Pampers for the kid are a safe haven for them. A comfortable place where they can just ‘let go’ anywhere anytime they want to.

For me, the best way to deal whenever accidents happen, just simply clean up and then encourage them to make it to toilet next time.

PRAISES GOES A LONG WAY.

  1. Gentle reminders EVERY 15-30 MINUTES. Ask your child if they need to go?
  2. Positive reinforcements. Incentives are important to the kids. It can be sticker, crayon, action heroes, drawing time, etc. Be creative about it. Mine: showering him with kisses whenever he manages to do one in the toilet.
  3. Use potty training seat or urinal that best suit your child’s need and grab his/her attention.

If your house if two storeys, make sure you have one in each level for easier access. The key is to make the journey as easy as possible and accessible at ALL TIME.

For Adam, the second potty that we bought him finally entice him to sit on it longer and do the business. It was portable, comfortable and the design is in football theme – Adam’s favourite. The first one is animal theme and sadly, as colourful as it is, my son doesn’t like it so much.

  1. Do it in sessions.

You can try to do it daytime and later ease slowly into night time.

Or you can go big and go down hard as in trying for both day and night at the same time. Just don’t forget to lace your mattress with waterproof bed sheet and make sure your child urinates before he goes to sleep and try to cut off liquid after dinner.

  1. Cool undies help. A lot!
  2. Get supports from others a.k.a your babysitter, teacher in taska or your extended family (datuk/nenek sekiranya anda jenis yang balik rumah orang tua hampir setiap hujung minggu macam saya).
  3. Stay together with your child during the process and give rounds of encouragement in the toilet itself. And enforce hand hygiene and wash up right away after that. Stick to this routine.
  4. Figure out why your child doesn’t want to go in the toilet.

For some children, they fear that they may fall down into the hole. Just ensure that they are safe and you are there to keep them company and safeguard them from falling.

A few got scared of the sounds of the running water when we flush. The same explanation applies here.

(ini kes anak saya Adam, takut dengan bunyi air mengalir dari paip rumah atas!)

There are some who saw the feces as part of themselves and when they see it gone, they got scared/angry. Little white lies or simply explained to them. Either one is OK.

Just don’t rush to flush!

  1. For boys, start with sitting down.

When a child is learning, you want to keep the no of variables that he needs to think about to a minimum. Few seconds hesitation can be crucial. You don’t want him to go on your expensive carpet, don’t you?

  1. The most important of it all: TAKE BABY STEPS.

First start at home.

Daytime then proceed to night time training. (less stress for us parents!)

Travel in short distance (less than an hour distance) then tried without pampers for long distance travel.

potty train langkah mudah

Lastly, toilet training can only be mastered with your child’s VOLUNTARY COOPERATION. If he’s not ready, don’t push it.

All the best and may the force (of will and perseverance) forever be with you!