Masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak

Mengenali dan meneliti masalah tingkah laku di kalangan kanak-kanak  adalah satu perkara yang susah disebabkan kanak-kanak tak pandai menyuarakan apa yang mereka rasa atau fikirkan.

Biarpun susah, bukan bermakna ia tak boleh dilakukan. 

Alangkah baiknya andai kita para ibu bapa ni lengkapkan diri dengan ilmu, amati anak-anak kita (dan sekeliling) untuk tanda-tanda tingkah laku merisaukan ini, dan bertindak segera. Pengesanan awal boleh mengubah masa depan anak tersebut, malah akan lebih menyenangkan hidup kita.

Ada 7 tingkah laku kanak-kanak yang mungkin berlaku. Ini khas terutamanya untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun (toddler) yang masih lagi belajar mengenali dunia dan diri sendiri. Jom kenali apa yang normal dan apa yang tidak!

Kenali dan rawat awal

1.Tantrum 

Tantrum ni sebenarnya adalah salah satu cara untuk anak berkomunikasi dengan kita untuk beritahu yang dia ni lapar/ letih/ marah/ tak puas hati. Mereka tak tahu cara bagaimana nak beritahu dengan baik.. so jangan marah ye.

Tantrum ni dikira normal jika ia berlaku sekali-sekala (bukan setiap hari), berlaku selama lebih kurang 5 minit dan kemudian perhatiannya dapat dialihkan kepada yang lain. Menangis, hentak kaki, guling-guling.. tu kira normal.

Yang tak normal adalah bila tantrum mereka ni berlaku banyak kali dalam sehari, dan hampir setiap hari (fuh.. boleh gila kita dibuatnya). Sekali si kecil ni tantrum, laaaama sangat dan anda susah nak alihkan perhatian mereka. Pada masa yang sama, mereka ni juga turut cederakan diri sendiri/ orang lain dan bercakap bahasa yang kasar.

2. Menjerit-jerit. 

Si manja sedang dalam fasa belajar menggunakan dan mengawal peti suara mereka, so menjerit-jerit tu biasalah. Terutamanya jika mereka menjerit bila lapar/ marah/ letih atau pun tak puas hati. Menjerit pun tak lebih 5 atau 10 minit dan berlaku sekali-sekala.

Tapi… awas jika anak selalu menjerit beberapa kali dalam sehari, berlaku SETIAP hari, melebihi 25 minit dan disertai dengan kelakuan yang membahayakan.

3. Mencederakan diri.

Ini berlaku bila kita tak nak ikut apa yang mereka nak/ mereka betul-betul tak nakkan sesuatu, adakalanya mereka ni berguling-guling di lantai dan menggelupur. Kalau mereka ni cedera atas tindakan yang tidak disengajakan, then it’s ok. Yang merisaukan adalah apabila kecederaan adalah serius (sehingga berdarah contohnya), dilakukan berulang kali atau sengaja dilakukan tanpa sebarang provokasi. That’s a MAJOR red flag! 

4. Mencederakan orang lain 

Berdasarkan kajian, tingkah laku kasar toddler ni memuncak sewaktu umur dua tahun. Sebab tu lah ada perkataan terrible two. Orang tak sebut suka-suka tau. Ada sebabnya.. Sewaktu fasa ni, kanak-kanak biasanya lebih agresif terutamanya bila nak rebut balik mainan atau pun sewaktu nak tunjukkan kemarahan.

Tendang/ tampar/ baling barang sewaktu marah/ tak puas hati adalah normal. Menggigit bila cuba nak rampas barang dari seseorang pun normal.

Apa yang tak normal adalah apabila si kecil menggigit/ memukul beberapa kali dalam seminggu, tindakan kasar mereka ni semakin lama semakin dahsyat, dan mereka ni tak takut langsung bila berkasar dengan orang lain. Kadang-kadang, tak ada sebab (provokasi) pun mereka ni mengganas. Awas ye!

5. Risau apabila berpisah (separation anxiety). 

Ini pun normal bila mereka menangis untuk beberapa minit bila berpisah dengan anda ataupun mereka cuba berpegang pada anda.. tapi sekejap je perhatian mereka dah boleh dialihkan.. Tapi.. kalau nangis melampau sampai lebih setengah jam.. pastu anak jadi panik/ risau sangat, kita khuatir anak ada masalah anxiety ataupun ada kemungkinan anak didera oleh orang yang kita tinggalkan tu.. Penderaan ada banyak jenis tau.. bukan setakat penderaan fizikal je kita kena waspada. Kalau anak betul-betul tak nak pada orang tu, cuba selidik kenapa.

6. Tidak menunjukkan rasa sayang (affection) . 

Bila anak tak respon/ tak mahu langsung disentuh biarpun tengah penat/ sedih.. kemudian nampak emosi terganggu bila disentuh/ dipeluk/ dicium ataupun tak menunjukkan sebarang minat untuk berada bersama orang lain.. silalah risaukan anak itu ye. Cepat-cepat rujuk anak untuk perhatian pakar supaya kita boleh tahu apa masalah sebenar yang sedang berlaku.

7. Mengasingkan diri.

Ada sesetengah anak memang jenis yang pemalu ataupun introverted. Jadi mereka perlukan masa yang agak lama untuk membuka hati dan selesa dengan orang lain yang tak dikenali. Ada juga anak yang lebih suka bermain sendiri/ dengan orang dewasa yang dipercayai dan tidak sukakan suasana orang yang ramai/ bising. Ini NORMAL.

Tapi, jika mereka ni kanak-kanak yang sifatnya peramah dan ceria.. kemudian tiba-tiba je tukar perangai dan asingkan diri, ini pelik dan merisaukan. Ataupun mereka selalu nampak letih/ langsung tak berminat untuk berinteraksi dengan ahli keluarga sendiri.. ini pun tanda-tanda yang merisaukan.

Jika ada yang menunjukkan tanda-tanda yang merisaukan tersebut, cuba perhatikan anak dengan lebih terperinci (lebih kurang seminggu) dan catat kekerapan, jangka masa dan punca tingkah laku tersebut.. dan kemudian RUJUK pakar kanak-kanak/ kesihatan mental untuk tindakan selanjutnya.

tingkah laku kanak-kanak

tingkah laku kanak-kanak (1)

PENGESANAN AWAL SANGAT MEMBANTU MEMPERBAIKI MASA DEPAN ANAK ANDA.

jadi, sebar-sebarkan untuk pengetahuan kita semua!

Semoga bermanfaat!

 

 

Anak sakit nak tumbuh gigi?

Anak tumbuh gigi adalah satu keadaan yang sangat ditunggu-tunggu (ye ke?). Senyum comel mereka tu bertambah manis dengan hiasan gigi sebatang dua.. rasa macam seronok je dengar anak gelak terbahak-bahak sambil tayang gigi mereka.. tapi..! sementara nak keluar gigi tu.. dia punya seksa.. masyaAllah! Ada anak yang cool je, paling kuat pun merengek sikit waktu tidur+air liur meleleh.. tapi ada juga yang meragam saban masa+tak boleh tidur malam+demam. Oh! Serena Williams pun tweet tau pasal perasaan hopeless nya dia melihat anak sakit nak tumbuh gigi.

 

Jadi, kenapa sakit ye? 

Dah tentulah, gigi kan keras.. proses nak keluar dari gusi tu menyebabkan gusi si manja jadi bengkak dan meradang a.k.a sakit!

Berapa lama sakit nak tumbuh gigi ni? 

Dari permulaan gusi membengkak sehinggalah bengkak surut semula (selepas gigi keluar dari permukaan gusi). Tak ada jangka masa yang tepat tapi secara purata dalam seminggu untuk SEBATANG gigi.. so, kalau anda check mulut tengok ada bayang 4 batang gigi nak keluar.. so kalilah berapa hari.. dan anda sendiri pun boleh agak kenapa anak anda meragam sangat sepanjang tempoh tu.. (god bless you.. semoga dipermudahkan..). Pengalaman saya dengan Adam, gigi pertama keluar waktu Adam umur 7 bulan.. dan paling lama gigi dia nak keluar (dari gusi bengkak dan ada bayang gigi hinggalah keluar sepenuhnya) satu bulan. Tapi nasib saya agak baik sebab Adam termasuk golongan yang cool tadi.. baju+tudung je lah basah kena air liur dan tangan kena gigit bila Adam rasa tak selesa (sakit ya amat!! Tapi better saya yang sakit dari dia.. Saya sure emak bapa yang lain pun ada sentimen macam saya jugak )

Apa waktu umur yang sepatutnya gigi keluar? 

Tak ada jangka waktu yang tepat gigi keluar. Selalunya, paling awal umur 6 bulan. Paling lambat, umur 2 tahun 1/2. Kadang-kadang gigi tak keluar lagi tapi bayi dah nak makan benda-benda keras/ suka menggigit.. itu petanda awal gigi dah nak keluar.

Macam mana nak tolong hilangkan kesakitan si manja? 

Kita tak dapat nak hilangkan sepenuhnya tapi kita dapat KURANGKAN sakit si manja. Caranya?

  1. Urut gusi anak yang membengkak. Pastikan tangan bersih atau gunakan kain lembut yang bersih.
  2. Beri anak teether untuk digigit. Lagi best kalau disejukkan dulu (letak sekejap dalam bahagian bawah peti ais; bukan dalam bahagian sejuk beku). — Cara ni tak jalan dengan anak saya.. saya ganti dengan ketulan ais batu.. baru ok. tapi hati-hati, jangan bagi besar sangat dan jangan terlampau banyak.  Limit satu dua je sebelum tidur.
  3. Bagi anak makan makanan keras (Contoh: biskut bayi yang dibuat khas untuk melegakan teething pain.) — yang ni Adam suka sangat!
  4. Pastikan air liur dilap selalu. — ini penting. Dalam kes Adam, kadang-kadang air liur tu sampai meleleh ke leher, bercampur dengan peluh menyebabkan kulit Adam meradang. Kesian Adam tergaru-garu.
  5. Boleh ke bagi ubat Paracetamol a.k.a ubat demam? Paracetamol ni adalah ubat tahan sakit yang selamat untuk si kecil. Kalau nak bagi sebagai ubat tahan sakit, pastikan anda BETUL-BETUL PASTI  anak merengek (dan/atau demam) disebabkan oleh sakit nak tumbuh gigi.. dan pastikan anda beri DOS yang BETUL. Kalau tak pasti, rujuk kepada doktor. Habis cerita.
  6. Boleh ke guna teething gel? — dulu-dulu, yang famous Bonjela.. Pakar kanak-kanak tak galakkan guna. Takut bayi tertelan. Bukan apa, gel ni selalunya ada local anesthetic (ubat tahan sakit) , dan kesannya sekejap saja disebabkan oleh bercampur dengan air liur anak (yang sememangnya banyak masa tu).

Kalau terpaksa guna juga:  

  1. Pastikan ia gel yang TIDAK ditambah sebarang gula (sugar-free) dan gel itu memang dibuat khas untuk bayi. Sebabnya, gula boleh menyebabkan gigi reput (tooth decay) .. Kan kesian.. tak sempat gigi nak keluar, dah terdedah dengan risiko mereput.. T_T
  2. JANGAN GUNA LEBIH DARI YANG DISYORKAN. 
  3. Jika anak anda berusia 4 bulan ke bawah, sila rujuk doktor terlebih dahulu. 

Dan yang terakhir.. yang paling penting.. TLC! TENDER LOVING CARE! 

7. Rajin-rajinlah peluk anak, peluk cium dengan penuh kasih-sayang. Kemesraan dan kelembutan anda pada si manja akan buat si manja jadi lebih selesa dan rasa difahami. Bila anak selesa, ibu gembira. Dan bila ibu gembira, ayah tak pening kepala! betul kan? Hehe.

teething pain

Yang baik kita kongsikan dan sama-sama amalkan!

Mendapatkan taska terbaik untuk si manja anda.

Entry kali ini sesuai untuk mereka yang selalu berpindah-randah @ bertukar tempat kerja macam saya. Dah nama pun kerja kerajaan, orang kesihatan pula tu. Makanya, ke mana kita diarahkan berkhidmat, ke situ la kita berada. Sekarang, saya balik semula ke universiti, memacu keras tenaga bagi memastikan semester terakhir saya (semester keenam PhD) kekal sebagai semester terakhir (mohon doa semua). Saya selalu bergurau dengan staf unit saya, surat rasmi yang saya sign patutnya tukar ayat “Saya yang menurut perintah” kepada “Saya yang sedang berusaha”. Huhu.

Ok, kembali kepada topik. Bagaimana nak mendapatkan taska terbaik untuk anak kita? Boleh rujuk tips basic di sini. Anak saya Adam baru berumur 20 bulan, tapi setakat ini dah merasa tinggal dengan 3 pengasuh dan dua taska. Biarpun susah, jangan takut untuk cepat-cepat tukarkan anak ke tempat lain sekiranya anda rasa tak sedap hati/ tengok anak tak seronok/ jumpa apa-apa tanda yang memberi klu anak anda tidak dijaga dengan baik. Untuk Adam, alhamdulillah, setakat ini tak pernah lagi berjumpa mana-mana guru taska / pengasuh yang tak elok, cuma tak serasi saja ataupun terpaksa tukar sebab kami berpindah rumah. Untuk kali ini, ada beberapa tips tambahan yang nak saya kongsikan:

1.Cari taska yang ada aktiviti/ sesi pembelajaran tambahan untuk anak. 

Sesi pembelajaran yang saya maksudkan di sini bukannya macam di sekolah tu, tapi sebaliknya aktiviti yang fokus kepada daya perkembangan mental, fizikal dan spiritual (bonus) anak-anak. Contohnya: taska PERMATA, Montessori, PASTI, Naluri Bestari, dan lain-lain. Kenapa? Sebab mereka bukan sekadar jaga, malah bantu latih perkembangan anak-anak melalui cara yang seronok dan selamat. Taska sebegini selalunya ada buku rekod untuk setiap anak-anak dan mereka akan berikan laporan kepada ibu bapa (laporan bergambar bila beraktiviti, laporan bertulis 6 bulan sekali ataupun laporan verbal bila berjumpa ibu bapa).

543c66fb-1bb0-40f0-969c-cf82c3616f6f

2. Pihak taska ada minta rekod surat beranak anak dan rekod imunisasi anak. 

Bagi saya, ini penting sebab sekurang-kurangnya bila mereka minta rekod ini dengan anda, itu menunjukkan yang mereka prihatin dengan kesihatan dan keselamatan anak anda dan mereka ada sistem pengurusan yang teratur. Jangan lupa tanyakan juga sama ada anak lain yang turut dijaga dah ambil imunisasi ikut waktu atau tidak. Ini hak kita sebagai warga bermasyarakat. (Saya ada pengalaman dengan taska yang tak ambil pusing perkara ini.. kalau tak jadi apa-apa tak apa, tapi bila ada wabak penyakit berjangkit? Masa tu memang masaklah.. nak kena cuti lama jaga anak sakit, tak kena gaya anak-anak lain di rumah ataupun kita pun kena sekali..)

3. Taska ada tawarkan servis ambil/hantar anak ke rumah (bonus). 

Tak semua taska sediakan perkhidmatan ni, tapi jika ada, alhamdulillah! Mudah urusan kita. Bayar lebih sikit tak apa.. asalkan anak terjaga dan kerja kita pun dimudahkan. Tapi.. pastikan bila mereka ambil anak kita, kenderaan mereka tu lengkap dengan car seat ataupun ada orang lain untuk pegangkan anak jika anak masih kecil.

4. Perhatikan tingkah laku dan tutur kata anak selepas tinggal di taska selepas seminggu/ dua minggu. 

Anak-anak khasnya yang dah belajar/ mula bercakap, mereka ni macam sponge. Cepat sangat meniru semua perkara. Yang mana mereka dapat dari kita, kita sendiri kena take note – ubah mana-mana yang perlu. Disebabkan anak kita ni berada di taska lebih 9-10 jam atau lebih sehari, adakalanya mereka pick up kelakuan dari kawan-kawan setaska. Selalunya cikgu taska memang ok, kadang-kadang kelakuan anak-anak lain yang tak berapa nak ok. Jika anak anda dah mula bertindak kasar, cakap kasar ataupun buat perkara lain yang tak elok yang dia tak pernah buat sebelum itu, bincang dan highlightkan perkara itu dengan cikgu. Mungkin perlu dilakukan sesuatu yang lebih drastik untuk ketenangan bersama. (Jangan terkejut kalau rupa-rupanya anak anda yang jadi pengacau di taska!) Itu maksudnya, anak masih kurang perhatian BERKUALITI bersama kita si ibu bapa ataupun ada cara didikan yang perlu kita muhasabahkan dan tukar. Sebab itulah, ilmu mendidik ini penting!

Akhir kata, ilmu harus disertai dengan amal. Dan bila sudah beramal, jangan lupa untuk bertawakal dengan doa dan berserah kepada-Nya.

Semoga anak-anak kita bakal jadi pewaris bangsa dan negara yang berkualiti, hebat dan menghebatkan!