Konsep 3E

 

Dalam hal nak menjaga dan melayan anak kecil (toddler) yang baru nak mengenal dunia, semat siap-siap dalam kepala konsep 3E ni. Supaya kita tak cepat mengeluh bila anak menguji kesabaran, dan tak cepat melatah bila anak buat hal.

Apa 3E ni? Jeng jeng jeng! Experiment, explore and experience. 

Tiga baris keramat yang menjelaskan segala-galanya.

3E-page-001 Disebabkan 3E ni lah:

  • anak-anak suka buat sesuatu berulang-ulang. Mereka belajar dari pengalaman!
  • mereka suka memanjat, melompat, membaling barang dan sebagainya.
  • lagi ditegah lagi dibuat. Bukan apa.. mereka sebenarnya sedang cuba perhatikan sejauh mana mereka boleh ‘push limit’ emak dan ayah dalam menerima kelakuan mereka.
  • anak kecil membesar dan matang keupayaannya di depan mata.
  • mereka belajar menjadi lebih berani dan berdikari
  • mereka belajar apa yang boleh dan apa yang tidak. (bila panjat, terjatuh dan sakit kerana lutut luka contohnya.. jadi si kecil tahu yang untuk elak sakit kena panjat dengan cara yang lebih seimbang contohnya atau jangan panjat lagi jika tak mahu jatuh dan rasa sakit)

Pendek kata, bila anak ke hulu ke hilir buat macam-macam, itu NORMAL!

itu tandanya sel otak sedang berhubung dan berkembang!

So parents, let’s keep calm and let them play! (with supervision of course) 

 

 

Bila anak muntah

Rasanya semua yang biasa deal dengan budak-budak mesti pernah merasa baju/ seluar dia kena muntah budak. Betul tak? Muntah adalah salah satu daripada tanda-tanda penyakit yang biasa terkena pada kanak-kanak. Kena demam biasa pun muntah, terlebih makan pun muntah, menangis beria pun boleh muntah juga! Kira biasa la tu kan?

Disebabkan muntah di kalangan kanak-kanak ni sering berlaku, adakalanya kita jadi leka. Kurang prihatin sehinggalah anak jadi teruk tak bermaya. Jangan ye ibu bapa sekalian.. jom kita tengok apa tanda-tanda amaran bila anak muntah:

1.Anak muntah-muntah melebihi 24 jam 

Bawa anak untuk diperiksa doktor. Punca sebenar kenapa anak anda muntah perlu dicari dan diketahui. Takut sebenarnya masalah kecemasan yang menyebabkan anak anda muntah-muntah. Terlambat nanti menyesal tak sudah!

2. Bayi di bawah umur 3 bulan dan muntah diiringi demam. 

Ohoi! Ini tanda bahaya. Cepat-cepat cari kunci kereta dan bergegas ke kecemasan. Tapi! Muak susu tak sama dengan muntah ye. Muak susu biasanya keluar dengan senang, tak memerlukan tenaga/kerja keras dari anak dan anak pun tak meragam. Bila muntah, bayi selalunya cranky, menangis je sebab tak selesa dan muntah pun keluar dengan penuh tenaga (forcefully). 

3. Bayi nampak seperti kurang/ ketiadaan air dalam badan (dehydrated). 

Macam mana nak tahu? Perhatikan tanda-tanda  ini:

  • Air kencing sangat pekat dan sedikit atau TIADA pampers basah dalam tempoh 6-8 jam

  • kulit bibir atau lidah anak nampak kering

  • bagi bayi yang berumur lebih satu bulan, mereka menangis tetapi TIADA air mata (bayi di bawah umur satu bulan adakalanya kelenjar air mata mereka masih tidak cukup berkembang untuk menghasilkan air mata)

  • Fontanelle (bahagian yang lembut di kepala anak, juga dipanggil ubun-ubun) TENGGELAM ke bawah. Ubun-ubun ini adalah disebabkan pertumbuhan tulang kepala bayi yang normal dan biasanya ia sangat anjal bila dipegang. Ubun-ubun di bahagian belakang selalunya akan tertutup sewaktu anak berusia 6 minggu, manakala yang depan pula tertutup melewati umur 1 tahun hingga 18 bulan.

  • Anak nampak sangat letih dan tidak bermaya.

4. Anak nampak seperti dalam kesakitan yang teramat.

Dikhuatiri muntah itu adalah disebabkan saluran usus tersumbat/ masalah dalaman yang lain.

5. Muntah yang berterusan dan teruk (violent) selepas lebih kurang 1/2 jam selepas makan. 

Kita risaukan satu keadaan dipanggil pyloric stenosis di mana saluran otot menghala dari perut ke usus menjadi sangat tebal sehingga menghalang isi perut untuk keluar ke usus dan memaksa isi perut untuk keluar semula ke atas.

6. Muntah yang berwarna  hijau kekuningan (hempedu/ bile) atau berwarna kopi gelap/ bercampur darah yang banyak. 

7. Bahagian perut (abdomen) anak nampak membengkak, mengeras bila dipegang dan sakit. 

Dalam kes ini, dikhuatiri si kecil mengalami masalah kesihatan yang memerlukan pembedahan.

8. Muntah berterusan/ banyak kali yang berlaku selepas anak anda terjatuh/ mengalami kecederaan pada kepala. 

 9. Mata putih/ muka anak kelihatan kuning (jaundice). 

Jika anak anda muntah-muntah dan mempunyai SALAH SATU ATAU LEBIH tanda-tanda di atas, segera pergi dan dapatkan nasihat doktor.

Jika tidak, jangan risau. Pastikan anak diberi air minuman yang cukup, berikan makanan yang lembut dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap dan sendawakan anak selepas makan. Cuba tenangkan anak dengan sentuhan yang lembut serta pujuk anak untuk lebih banyak minum. Tapi! Jangan berikan sebarang ubat tahan muntah sesuka hati melainkan hanya dengan nasihat dan preskripsi dari doktor.

muntah

 

Semoga anak anda cepat sembuh dan anda pun kuat serta sabar melayan anak yang tidak berapa sihat.

Semoga sekelumit ilmu ini membawa manfaat untuk kita semua!

Memilih mainan terbaik untuk si manja

Kanak-kanak memang suka bermain. Bermain bagi kanak-kanak adalah SANGAT PENTING. Sebabnya? Melalui bermain, mereka belajar cara bersosial, membuat keputusan, belajar sebab dan akibat dan juga berlatih seni kemahiran fizikal (gross motor skills & fine motor skills) yang diperlukan dalam kehidupan sehari-hari.

Jadi, jangan ingat bermain tu buang masa. Malah, masa bermain tu lah antara masa penting yang setiap kanak-kanak MESTI buat setiap hari.

All works and no play makes Jack a dull boy. 

Betul sangat!

Bila dah ada anak, mesti ibu bapa excited kan nak beli mainan itu ini? Kalau boleh, satu gedung Toys R Us tu nak dibelikan. Tapi..! tunggu dulu..

“Jangan manjakan budak dengan mainan. Minta apa saja dapat. Sebaliknya biasakan si manja dengan mainan yang sedikit agar dia pandai menghargai dan belajar berkongsi.”

Nasihat dari abah saya simpan kemas dalam ingatan. Bila dah ada anak sendiri, baru saya nampak apa yang abah cuba maksudkan.

toy2

Dalam memilih mainan terbaik untuk si manja, ada beberapa perkara yang perlu kita ambil perhatian:

1.Mainan terbaik untuk kanak-kanak adalah yang bersifat open ended yang mana ia boleh dimainkan dengan 100+ lebih cara. Duit poket kita jimat, rumah kurang bersepah (sebab tak perlu beli banyak mainan) dan anak-anak dirangsang otaknya untuk lebih kreatif dan berimaginasi. Best kan? Contoh mainan open ended adalah seperti lego, blok kayu, anak patung, kereta mainan dan plastisin (playdoh).

2. Bagi anak yang berumur satu tahun ke bawah, belikan mainan yang berwarna-warni, ringan, mempunyai pelbagai tekstur, dan diperbuat daripada material yang tidak toksik. Bukan apa.. umur begini mereka belajar menerusi sentuhan, penglihatan dan deria rasa.  Mereka juga suka masukkan barang dalam mulut. Jadi, keselamatan amat penting dan perlu diutamakan!

3. Elakkan dari membeli mainan antik. Mainan sebegini selalunya dibuat pada zaman sebelum peraturan keselamatan terhadap mainan kanak-kanak dikuatkuasakan, jadi ada besar kemungkinan cat yang digunakan adalah dasar utamanya plumbum dan berbahaya kepada kanak-kanak.

4. Bila membeli mainan, pastikan beli mainan yang tidak mudah pecah/ tercabut/ tertanggal.

5. Pilih mainan yang bersesuaian dengan umur dan kemampuan anak-anak. Baca label mainan ye.

6. Think LARGE. Elakkan pembelian mainan kecil. Elakkan anak-anak dari tercekik.

7. Elakkan mainan yang menembak objek keluar/ ke udara. Tinggi risiko untuk mencederakan mata/ muka/ tercekik.

8. Sentiasa awasi dan pantau anak-anak sewaktu bermain di dalam ataupun di luar rumah. Malang tidak berbau dan sebarang kemalangan boleh terjadi. Mencegah lebih baik dari mengubati!

Belikan mainan yang terbaik untuk anak-anak di samping berikan perhatian terbaik untuknya. Jadilah ibu bapa yang prihatin!