Bila berlaku kematian di dalam keluarga..

Minggu ini adalah minggu muhasabah dek kerana banyaknya peringatan kematian menyelubungi kami T_T. Kami sendiri nyaris kemalangan di jalan Sungai Tua demi mengelakkan seorang penunggang motosikal yang bergesel dengan kereta di jalan setentang kami. Banyak perkara yang bermain di fikiran masa tu, tapi alhamdulillah bukan masa kami lagi, dan anak kami juga sihat dan selamat. Hari ini dikejutkan dengan berita bakal kehilangan seorang sahabat yang amat baik dan banyak berbudi. Bakal meninggalkan anak sekecil 3 bulan dan isteri yang setia mengharapkan keajaiban. Mohon doakan yang terbaik untuk beliau sekeluarga.

Bila berlakunya kematian dalam keluarga.. memang anak-anak lah yang paling terkesan kerananya. Biarpun mereka masih kecil, tak mampu menyuarakan perasaan, hakikatnya mereka juga turut merasa kehilangan. Apatah lagi yang hilang itu adalah pelukan kejap si ayah yang penyayang, si ibu yang lembut mendampingi atau sahabat rapat teman gelak menangis mereka (kes maahad tahfiz terbakar). Anak kecil yang berhadapan dengan kematian ini menunjukkan reaksi kesedihan mereka bergantung pada umur mereka, sejauh mana rapatnya mereka dengan yang meninggal itu dan apakah sokongan yang mereka terima. Sebaiknya kita sebagai ahli keluarga terdekat atau masyarakat sekeliling membantu si kecil ini sebaik mungkin. Bagaimana nak bantu? Secara ringkasnya adalah teknik 4C. 

1. Communicating (berkomunikasi) 

Amat penting kematian orang yang tersayang disampaikan kepada si manja dengan bahasa yang jujur, jelas dan mudah. Bila sebut kematian, anak kecil mungkin tak akan faham sepertimana orang dewasa faham.

Iaitu mati adalah universal (semua orang pun akan mati), irreversible (kekal selama-lamanya) dan non-functional state (maksudnya si mati tidak boleh buat sama seperti yang hidup. Contoh: makan, minum, bersekolah).

Anak semuda usia 4 tahun sudah boleh memahami bahawa kematian adalah sesuatu yang kekal (bermaksud mereka tidak akan dapat berjumpa lagi dengan yang telah meninggal).

Jangan sama sekali tipu si kecil! Ini hanya akan lebih memburukkan keadaan dan kita sendiri pun akan lebih sedih dan terasa hati apabila anak asyik bertanya di kemudian hari.

2. Care (kasih dan sayang). 

Setiap kanak-kanak memberi respons berbeza terhadap kematian dalam keluarga. Ada yang akan menangis, ada yang akan bertanya soalan, ada juga yang langsung tak ada tindak balas. Semua tu OK. Teruskan bersama mereka, peluk mereka, berikan jaminan yang anda ada di sisi mereka dan mereka tidak akan ditinggalkan. Kesedihan yang menyelubungi kematian (grief) boleh jadi satu pengalaman yang sangat sunyi dan menyeksakan tak kira bagi orang dewasa mahupun kanak-kanak. Jadi, berikan masa. Amat penting bagi seorang anak kecil yang kehilangan tempat bergantung kekal merasa selamat dan disayangi (biarpun bukan dari pihak kita yang kehilangan pasangan, perasaan selamat, dijaga dan dihargai itu mesti diteruskan dan dibaja oleh ahli keluarga yang lain).

3. Continuity (rutin kehidupan).

Ini SANGAT SANGAT PENTING! Cuba sedaya upaya memastikan rutin asal anak tidak terganggu, khasnya bagi yang bersekolah. Pastikan pihak sekolah diberitahu awal agar proses anak bersekolah dapat diteruskan dengan lancar dan mereka pun dapat membantu memberi sokongan di mana perlu.

4. Connection (hubungan dengan keluarga)

Apabila ada ahli keluarga yang meninggal, adakalanya keluarga akan jadi seperti kehilangan dan tidak sempurna. Amat penting bagi anak kecil untuk masih berasa yang dirinya masih terikat (connected) kepada yang telah meninggal dan juga anda yang masih hidup di sampingnya. Bantu mereka untuk mengingati yang telah pergi dengan recall dan berkongsi memori indah bersama si mati. Tindakan melarang anak kecil menyebut nama si mati adalah salah dan malah ini akan menyebabkan trauma emosi mereka menjadi lebih teruk. Jika anak kecil nak bermain hatta ketika sedang upacara pengkebumian sekalipun, biarkan mereka bermain. (mungkin perlu dialihkan sekejap dari majlis agar tidak mengganggu majlis). Itu adalah terapi untuk mereka.

Ada tiga soalan penting yang mungkin tidak tertanya oleh si kecil tapi MESTI anda jelaskan pada mereka, kerana inilah yang akan bermain di fikiran si kecil:

  • siapa yang akan jaga mereka?
  • adakah mereka pun akan jatuh sakit dan mati juga?
  • adakah kematian si ibu/ayah adalah disebabkan oleh mereka?

grieving

Yang penting bagi kita selaku ahli keluarga dan masyarakat sekeliling, pastikan mendapatkan bantuan sekiranya anak kecil yang berhadapan dengan kematian orang yang penting dalam hidup mereka ni menunjukkan tanda-tanda amaran seperti:

  • susah/ tak mahu bercakap
  • bertindak ganas
  • mengalami tanda fizikal yang kerap dan tidak ada punca sebenar seperti sakit kepala/ sakit perut.
  • masalah tidur/ masalah pemakanan
  • tidak dapat menumpukan perhatian di sekolah
  • berasa bersalah melampau
  • tingkah laku merosakkan diri sendiri

Apa sekalipun, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semoga Allah berikan kekuatan, kesabaran dan jalan keluar terbaik bagi mereka yang berhadapan dengan situasi ini TT_TT.

Sesungguhnya, kematian itu dekat. 

Adakah kita mengambil iktibar daripadanya?

Semoga secebis ilmu ini bermanfaat pada kita.

 

Tips praktikal menjaga anak sakit di wad.

Dulu menjaga budak sakit di wad selaku doktor, kini naik pangkat jaga anak sakit pula.Biarpun penat, pengalaman mahal yang kita dapat tu biarlah ia berguna dan bermakna.Mantra terbaru saya- Nak manis hidup,kena tahan pahit bersabar dulu. 

IMG_20170918_123238_456

 

Kali pertama masuk, berjurai air mata. Nak makan pun tak boleh. Tidur apatah lagi. Kali kedua ok sikit. Kali ketiga pasrah. Kali keempat, kali ni bijak sikit, masuk dengan mindset pejuang dan orang bercuti. Eh? Macam tak kena je.

Pejuang sebabnya bila nak anak cepat sihat, emak kena kuat, hati kena keras sikit. Contoh mudah- Saya memang tak sampai hati tengok anak kena cucuk berulang kali, tapi saya faham kenapa ia perlu dibuat. Jadi kali ini, tak sebak lagi tengok anak dicucuk, malah boleh tolong pegangkan kalau perlu!

Orang bercuti bermaksud barang kelengkapan kena sedia, dan kalau tak ada/ tak cukup, persis orang bercuti yang semakin manis memorinya bila dia flexible dengan jadual dan diri sendiri, di wad pun sama.. yang susah kita mudahkan dan yang mudah kita bersyukur!

Sebagai tips praktikal mudah:

1. Jangan lupa bawa alat mainan anak jadi penghibur dan peneman di kala anak bosan. Percayalah, bila anak dah tak leh ke mana kena tambat masuk air, memang mati kutu nak penuhkan masa anak yang macam cacing kepanasan tu. (tapi janganlah bawa mainan yang berbunyi bising, takut ganggu jiran)

2. Minta dan beritahulah dengan baik. Dan ucaplah terima kasih. 

Memanglah ada cleaner, pembantu kesihatan, misi buat kerja semua, tapi janganlah buat macam kuli pula. Anak kita tanggungjawab kita. Bila anak muntah, perlu tukar cadar, lap lantai bagai, beritahulah dengan baik. Minta tolong jika perlu, pun dengan cara baik. Dan ucaplah TERIMA KASIH bila permintaan dipenuhi. Air liur tak lokek, staf pun tak sakit hati. Mana tahu untung nasib diselitkan nama kita dalam doa mereka, agar anak kita cepat sembuh.

3. Berbaiklah dengan jiran. Ambil kisah, ringankan mulut tanya dan badan menolong. Percayalah, kita dan jiran kita tu nasib sama sekapal. Biarpun tolong dengar je pun, dah rasa lega sikit hati yang risaukan anak yang sakit tak baik-baik.

4. Bersedia untuk sebarang kemungkinan. Bawa baju lebih/ mudah dicuci. Bawa pampers/susu lebih. Mana tahu anak kena tahan lebih lama ataupun nak dijadikan cerita anak muntah atas kita berulang kali (ini pengalaman saya.. sampai tak ada tudung nak pakai, pin tuala jadi selendang). Bila anak tidur tu, cepat-cepatlah makan minum solat dan berehat. You gonna need every ounce of your energy later if things get worse. 

5. Solatlah. Tak dapat on time, jangan lupa qada’. Untuk saya, waktu maghrib lah waktu paling mencabar. Dah lah waktu singkat, waktu melawat dah tamat, dan selalunya masa tu lah anak nak buat perangai. Dengan solat dan doa penuh pengharapan, hati rasa lebih tenang, lebih redha, lebih kuat. Peringatan ada di setiap penjuru mata (di wad penuh dengan seribu satu macam drama), kenapa tak dikisahkan hidayah yang datang menerpa tu?

6. Take it easy. Ya kita tak boleh mengalah, tapi jangan sampai merana diri. Bila rasa tak larat, tukarlah orang. Pasangan pun kena saling membantu, ringankan kerja masing-masing. Yang menjaga anak rasa penat, yang pergi bekerja pun penat.

7. Berusaha LEBIH untuk cari nilai POSITIF dari suasana yang berlaku. Memang penat tak dapat tidur malam, makan pun sumbat-sumbat je, anak pulak meragam sebab tak sihat. .tapi tak semuanya sedih kan? Cuba teliti bagaimana bila anak ditahan di wad, sang suami terserlah sifat romantis dan prihatinnya. Ingat isteri suka makan coklat, jadi dibeli untuk isteri yang keletihan jaga anak di wad. Cuba lihat bagaimana anak yang sakit pun masih mampu tersenyum manis bila baru bangun tidur. Cuba perhati bagaimana comelnya setiap air muka anak. Kalau boleh, saya nak pakai kamera go pro, rakam setiap detik! bila di wad ni, tumpuan hanya pada anak, tak kalut dengan benda lain, baru perasan benda-benda ni.

IMG_20170916_135915

Akhir kata, semoga Allah permudahkan urusan kita semua dan pelihara anak kita sentiasa!

 

Hari minggu adalah hari keluarga berhibur – Jadikan ia satu tradisi keluarga yang membina!

Bagi yang ada anak-anak, masa cuti hari minggu la selalunya nak cover balik masa dengan keluarga. Saya nak cadangkan untuk kita sama-sama jadikan hari minggu sebagai hari keluarga berhibur. Jadikan ia sebagai tradisi keluarga yang membina! Kenapa ye? Sebabnya, kebanyakan dari kita sibuk bekerja, membanting tulang mengerah keringat demi mencari rezeki halal buat keluarga dan anak-anak. Tak kisahlah anda kerja bagaimana (waktu pejabat atau tak), saya yakin bila anda balik kerja mesti super exhausted kan? Masa kerja dah penat otak dah, campur waktu stuck kat atas jalan raya lagi? Fuhh!! Memang rasanya balik tu kalau boleh nak capai bantal terus tidur je kan?

Perlu diingatkan, masa yang BERKUALITI dengan anak-anak lebih penting daripada KUANTITI. 

But, it never hurts to try right? Those ‘extra’ time might earn you more favors from the kids. 

Apa yang dimaksudkan dengan tradisi keluarga ni? Maksudnya, kita jadikan ia satu upacara WAJIB untuk semua ahli keluarga. Jadilah ribut ke, hujan ke, MESTI kena buat.

Percayalah, biarpun acaranya simple, tapi memori kebahagiaan keluarga yang tercipta tu akan kekal bersama anak-anak hingga mereka dewasa. Malah, mungkin disambung pula ke generasi seterusnya!

Contoh tradisi keluarga ni macam-macam:

  • sambut harijadi anak-anak setiap tahun
  • tulis kad raya bersama untuk atuk opah yang jauh di kampung
  • rakam suara bersama untuk setiap malam sambut tahun baru
  • kotak memori di mana anda tulis sepucuk surat setahun untuk anak-anak (ala-ala cerita Kuch Kuch Hota Hai tu..
  • dan lain-lain

Perasan tak event kat atas ni setahun sekali? Untuk lebih uhmph!.. apa kata kita mulakan satu tradisi keluarga yang baru yang kita boleh buat selalu? Cara mudah.. manfaatkan setiap hujung minggu!

Jom tengok apa yang kita boleh buat dengan setiap hari minggu yang ada-

1.Aktiviti berjalan kaki/ berbasikal/ main kasut roda/dan lain-lain di taman. Nak lagi power, masukkan satu keluarga join fun run. (*ini aktiviti keluarga kami =).. well, technically not yet a tradition coz this is our first ever event as a family including our little boy, but its a step closer to goal!) Aktiviti yang sihat, selalunya tak pakai kos yang banyak, dan anak-anak pun gembira sebab boleh keluar rumah!

IMG-20170910-WA0042

2. Menanam pokok bunga di laman. Bagi anak sorang satu pasu untuk dijaga dengan tanda nama sekali. Mesti mereka suka!

3. Bagi yang suka berjalan, tak perlu pergi jauh-jauh untuk berasa seronok. Yang penting, dapatkan elemen suprise dan travelling dengan meneroka tempat-tempat baru berdekatan dengan tempat tinggal anda. Ada banyak tempat yang menarik dan percuma yang sesuai untuk keluarga di Kuala Lumpur, Selangor dan negeri berdekatan. Hanya perlu kreatif dan berani mencuba! (*ini pun aktiviti keluarga kami ^w^)

IMG_20161008_183819.jpg

4. Memasak makanan baru bersama-sama. Kalau anda jenis yang biasa makan makanan Melayu, mungkin boleh cuba belajar masakan Barat? Jawa? Buat roti ke? Apa-apa je pun boleh. Kalau masak menjadi, dapat makan — alhamdulillah! Kalau tak jadi? Pastikan ambil banyak gambar semasa proses memasak dan bukukan. nanti bila rasa nak gelak besar kemudian hari, boleh buka balik gambar-gambar ni.. menarik kan?

5. Bagi yang suka duduk di rumah, boleh buat movie time. (* ini pun salah satu aktiviti keluarga kami) Pilih satu filem yang sama-sama seisi keluarga boleh tengok, sit back and enjoy. Sambil-sambil tu, nak makan popcorn pun boleh. Nak pause untuk pergi tandas pun senang. Sekali-sekala, cerita dengan anak-anak kenapa itu kenapa ini.. kalau mereka tanya, lagi bagus! Layankan! Biar bercambah minda dan bertambah komunikasi dua hala.

Anda ada idea lain? Jom Kongsi di sini!

Semoga keluarga kita bertambah bahagia dan sihat selalu!!