Pack your bag and lets go!

It has been nearly two month of busy life, filled with deadlines, cringeworthy meltdowns and bittersweet memories – trying to catch up on my ‘work in progress’ thesis while taking care of one strong willed child. Sigh.

All in all, i’m thankful to still be standing alive and catching up with my beloved readers ^v^. In the spirit of the coming holidays (at least for me it is), i’ve decided to write some tips based on my experience travelling with one little kid. Hard earned experience i tell you! So, pack your bag and lets go!

life

1.Prepare meticulously 

Nothing, i repeat NOTHING can beat hard work. And that includes planning too. Make sure you have all bases covered — transportation, place to stay, snacks+games/ favourite toys for the little devil, list of activities and some extra money. Just to be on the safe side.

2. Include your kid in the process 

Literally. Tell them at least 2-3 days earlier you’re going for a nice little visit somewhere, it’s a family thing, where you’re possibly staying, what you’re gonna do there. Tell them even if the kid barely one year old. It makes up for wonderful vocabulary time and great bonding experience. Much better if your kid responded to you and asking millions questions! Trust me, you’ll love it when they’re happy with it!

3. Wake up early

That goes without saying. I’m not an early bird but my husband is. So thankfully i can count on him for this one. Starts your travelling journey early in the morning so that you can better prepared for any ‘discrepancies’ on the road. Count the potty stop, snacking time, road jammed and temper tantrum in.

4. Max two activities per day. 

This is especially important particularly if you’re travelling long distance and the kid is young. The younger they are, the easier it is for them to melt down. Little kids are just not meant to be confine to the seats for long period of time. They got restless, frustrated and whiny. You do not want that. Activities here means sightseeing/ swimming/ playing on the beach/ etc. You get what i mean, right?

5. Be flexible and don’t be too hard on yourself. 

I’ve started travelling with my son when he’s barely 4 months old and still doing so for average 3-4 monthly interval. Just need to ‘ruffle my feathers sometime when the wind got harsh’. I wouldn’t want to come back home angry/ more stress than i am at work. All those pent up stress is not good for the health, and when it does blow up, it’ll end up scaring everyone for life. So be flexible, enjoy the journey and please, don’t be too hard on yourself. Snap lots of photos and make some videos whenever possible but don’t overdo it.

Travel for the sole reasons of making yourself happy and make wonderful memories with your loved ones. Everything else can wait.  

life memories 2a (1)

Wish all of you happy december and happy holiday!

For those celebrating christmas, Merry Christmas to you!

 

Bila berlaku kematian di dalam keluarga..

Minggu ini adalah minggu muhasabah dek kerana banyaknya peringatan kematian menyelubungi kami T_T. Kami sendiri nyaris kemalangan di jalan Sungai Tua demi mengelakkan seorang penunggang motosikal yang bergesel dengan kereta di jalan setentang kami. Banyak perkara yang bermain di fikiran masa tu, tapi alhamdulillah bukan masa kami lagi, dan anak kami juga sihat dan selamat. Hari ini dikejutkan dengan berita bakal kehilangan seorang sahabat yang amat baik dan banyak berbudi. Bakal meninggalkan anak sekecil 3 bulan dan isteri yang setia mengharapkan keajaiban. Mohon doakan yang terbaik untuk beliau sekeluarga.

Bila berlakunya kematian dalam keluarga.. memang anak-anak lah yang paling terkesan kerananya. Biarpun mereka masih kecil, tak mampu menyuarakan perasaan, hakikatnya mereka juga turut merasa kehilangan. Apatah lagi yang hilang itu adalah pelukan kejap si ayah yang penyayang, si ibu yang lembut mendampingi atau sahabat rapat teman gelak menangis mereka (kes maahad tahfiz terbakar). Anak kecil yang berhadapan dengan kematian ini menunjukkan reaksi kesedihan mereka bergantung pada umur mereka, sejauh mana rapatnya mereka dengan yang meninggal itu dan apakah sokongan yang mereka terima. Sebaiknya kita sebagai ahli keluarga terdekat atau masyarakat sekeliling membantu si kecil ini sebaik mungkin. Bagaimana nak bantu? Secara ringkasnya adalah teknik 4C. 

1. Communicating (berkomunikasi) 

Amat penting kematian orang yang tersayang disampaikan kepada si manja dengan bahasa yang jujur, jelas dan mudah. Bila sebut kematian, anak kecil mungkin tak akan faham sepertimana orang dewasa faham.

Iaitu mati adalah universal (semua orang pun akan mati), irreversible (kekal selama-lamanya) dan non-functional state (maksudnya si mati tidak boleh buat sama seperti yang hidup. Contoh: makan, minum, bersekolah).

Anak semuda usia 4 tahun sudah boleh memahami bahawa kematian adalah sesuatu yang kekal (bermaksud mereka tidak akan dapat berjumpa lagi dengan yang telah meninggal).

Jangan sama sekali tipu si kecil! Ini hanya akan lebih memburukkan keadaan dan kita sendiri pun akan lebih sedih dan terasa hati apabila anak asyik bertanya di kemudian hari.

2. Care (kasih dan sayang). 

Setiap kanak-kanak memberi respons berbeza terhadap kematian dalam keluarga. Ada yang akan menangis, ada yang akan bertanya soalan, ada juga yang langsung tak ada tindak balas. Semua tu OK. Teruskan bersama mereka, peluk mereka, berikan jaminan yang anda ada di sisi mereka dan mereka tidak akan ditinggalkan. Kesedihan yang menyelubungi kematian (grief) boleh jadi satu pengalaman yang sangat sunyi dan menyeksakan tak kira bagi orang dewasa mahupun kanak-kanak. Jadi, berikan masa. Amat penting bagi seorang anak kecil yang kehilangan tempat bergantung kekal merasa selamat dan disayangi (biarpun bukan dari pihak kita yang kehilangan pasangan, perasaan selamat, dijaga dan dihargai itu mesti diteruskan dan dibaja oleh ahli keluarga yang lain).

3. Continuity (rutin kehidupan).

Ini SANGAT SANGAT PENTING! Cuba sedaya upaya memastikan rutin asal anak tidak terganggu, khasnya bagi yang bersekolah. Pastikan pihak sekolah diberitahu awal agar proses anak bersekolah dapat diteruskan dengan lancar dan mereka pun dapat membantu memberi sokongan di mana perlu.

4. Connection (hubungan dengan keluarga)

Apabila ada ahli keluarga yang meninggal, adakalanya keluarga akan jadi seperti kehilangan dan tidak sempurna. Amat penting bagi anak kecil untuk masih berasa yang dirinya masih terikat (connected) kepada yang telah meninggal dan juga anda yang masih hidup di sampingnya. Bantu mereka untuk mengingati yang telah pergi dengan recall dan berkongsi memori indah bersama si mati. Tindakan melarang anak kecil menyebut nama si mati adalah salah dan malah ini akan menyebabkan trauma emosi mereka menjadi lebih teruk. Jika anak kecil nak bermain hatta ketika sedang upacara pengkebumian sekalipun, biarkan mereka bermain. (mungkin perlu dialihkan sekejap dari majlis agar tidak mengganggu majlis). Itu adalah terapi untuk mereka.

Ada tiga soalan penting yang mungkin tidak tertanya oleh si kecil tapi MESTI anda jelaskan pada mereka, kerana inilah yang akan bermain di fikiran si kecil:

  • siapa yang akan jaga mereka?
  • adakah mereka pun akan jatuh sakit dan mati juga?
  • adakah kematian si ibu/ayah adalah disebabkan oleh mereka?

grieving

Yang penting bagi kita selaku ahli keluarga dan masyarakat sekeliling, pastikan mendapatkan bantuan sekiranya anak kecil yang berhadapan dengan kematian orang yang penting dalam hidup mereka ni menunjukkan tanda-tanda amaran seperti:

  • susah/ tak mahu bercakap
  • bertindak ganas
  • mengalami tanda fizikal yang kerap dan tidak ada punca sebenar seperti sakit kepala/ sakit perut.
  • masalah tidur/ masalah pemakanan
  • tidak dapat menumpukan perhatian di sekolah
  • berasa bersalah melampau
  • tingkah laku merosakkan diri sendiri

Apa sekalipun, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semoga Allah berikan kekuatan, kesabaran dan jalan keluar terbaik bagi mereka yang berhadapan dengan situasi ini TT_TT.

Sesungguhnya, kematian itu dekat. 

Adakah kita mengambil iktibar daripadanya?

Semoga secebis ilmu ini bermanfaat pada kita.

 

Tips praktikal menjaga anak sakit di wad.

Dulu menjaga budak sakit di wad selaku doktor, kini naik pangkat jaga anak sakit pula.Biarpun penat, pengalaman mahal yang kita dapat tu biarlah ia berguna dan bermakna.Mantra terbaru saya- Nak manis hidup,kena tahan pahit bersabar dulu. 

IMG_20170918_123238_456

 

Kali pertama masuk, berjurai air mata. Nak makan pun tak boleh. Tidur apatah lagi. Kali kedua ok sikit. Kali ketiga pasrah. Kali keempat, kali ni bijak sikit, masuk dengan mindset pejuang dan orang bercuti. Eh? Macam tak kena je.

Pejuang sebabnya bila nak anak cepat sihat, emak kena kuat, hati kena keras sikit. Contoh mudah- Saya memang tak sampai hati tengok anak kena cucuk berulang kali, tapi saya faham kenapa ia perlu dibuat. Jadi kali ini, tak sebak lagi tengok anak dicucuk, malah boleh tolong pegangkan kalau perlu!

Orang bercuti bermaksud barang kelengkapan kena sedia, dan kalau tak ada/ tak cukup, persis orang bercuti yang semakin manis memorinya bila dia flexible dengan jadual dan diri sendiri, di wad pun sama.. yang susah kita mudahkan dan yang mudah kita bersyukur!

Sebagai tips praktikal mudah:

1. Jangan lupa bawa alat mainan anak jadi penghibur dan peneman di kala anak bosan. Percayalah, bila anak dah tak leh ke mana kena tambat masuk air, memang mati kutu nak penuhkan masa anak yang macam cacing kepanasan tu. (tapi janganlah bawa mainan yang berbunyi bising, takut ganggu jiran)

2. Minta dan beritahulah dengan baik. Dan ucaplah terima kasih. 

Memanglah ada cleaner, pembantu kesihatan, misi buat kerja semua, tapi janganlah buat macam kuli pula. Anak kita tanggungjawab kita. Bila anak muntah, perlu tukar cadar, lap lantai bagai, beritahulah dengan baik. Minta tolong jika perlu, pun dengan cara baik. Dan ucaplah TERIMA KASIH bila permintaan dipenuhi. Air liur tak lokek, staf pun tak sakit hati. Mana tahu untung nasib diselitkan nama kita dalam doa mereka, agar anak kita cepat sembuh.

3. Berbaiklah dengan jiran. Ambil kisah, ringankan mulut tanya dan badan menolong. Percayalah, kita dan jiran kita tu nasib sama sekapal. Biarpun tolong dengar je pun, dah rasa lega sikit hati yang risaukan anak yang sakit tak baik-baik.

4. Bersedia untuk sebarang kemungkinan. Bawa baju lebih/ mudah dicuci. Bawa pampers/susu lebih. Mana tahu anak kena tahan lebih lama ataupun nak dijadikan cerita anak muntah atas kita berulang kali (ini pengalaman saya.. sampai tak ada tudung nak pakai, pin tuala jadi selendang). Bila anak tidur tu, cepat-cepatlah makan minum solat dan berehat. You gonna need every ounce of your energy later if things get worse. 

5. Solatlah. Tak dapat on time, jangan lupa qada’. Untuk saya, waktu maghrib lah waktu paling mencabar. Dah lah waktu singkat, waktu melawat dah tamat, dan selalunya masa tu lah anak nak buat perangai. Dengan solat dan doa penuh pengharapan, hati rasa lebih tenang, lebih redha, lebih kuat. Peringatan ada di setiap penjuru mata (di wad penuh dengan seribu satu macam drama), kenapa tak dikisahkan hidayah yang datang menerpa tu?

6. Take it easy. Ya kita tak boleh mengalah, tapi jangan sampai merana diri. Bila rasa tak larat, tukarlah orang. Pasangan pun kena saling membantu, ringankan kerja masing-masing. Yang menjaga anak rasa penat, yang pergi bekerja pun penat.

7. Berusaha LEBIH untuk cari nilai POSITIF dari suasana yang berlaku. Memang penat tak dapat tidur malam, makan pun sumbat-sumbat je, anak pulak meragam sebab tak sihat. .tapi tak semuanya sedih kan? Cuba teliti bagaimana bila anak ditahan di wad, sang suami terserlah sifat romantis dan prihatinnya. Ingat isteri suka makan coklat, jadi dibeli untuk isteri yang keletihan jaga anak di wad. Cuba lihat bagaimana anak yang sakit pun masih mampu tersenyum manis bila baru bangun tidur. Cuba perhati bagaimana comelnya setiap air muka anak. Kalau boleh, saya nak pakai kamera go pro, rakam setiap detik! bila di wad ni, tumpuan hanya pada anak, tak kalut dengan benda lain, baru perasan benda-benda ni.

IMG_20170916_135915

Akhir kata, semoga Allah permudahkan urusan kita semua dan pelihara anak kita sentiasa!