Asma di kalangan kanak-kanak: 6 mitos yang anda perlu tahu.

Sesekali tengok anak kena ‘sedut gas’ di hospital, memang sedih. Anak meraung satu hal, nak mengepong si kecik pun satu hal juga. Pendek kata, yang menyedut gas tu penat, yang memegang si kecik yang ‘sedut gas’ pun penat.. Kali ni saya tergerak hati nak ulas berkenaan mitos-mitos yang selalu saya dengar apabila perkataan asma kanak-kanak (childhood asthma) disebut. Tambah pula, musim jerubu beransur tiba (selalunya ke penghujung tahun). Jom kita sama-sama update tentang mitos-mitos berkenaan asma di kalangan kanak-kanak:

 

MITOS 1: Kanak-kanak yang menghidap asma ni mesti disebabkan penyakit keturunan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Seseorang kanak-kanak boleh menghidap asma tidak kira sama ada dia mempunyai sejarah asma di kalangan keluarga atau tidak.

MITOS 2: Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap asma. 

Jawapannya: YA.  

Asma ini adalah sejenis penyakit radang salur pernafasan yang kronik,  di mana ia menyebabkan salur pernafasan menjadi merah, bengkak, mengeluarkan lendir berlebihan dan mudah teransang (hypersensitive).

asthma2

Analogi mudah: 

Terowong jalan yang kita lalu hari-hari. Jika tiada apa yang menghalang laluan, mudah je kita lalu. Tapi bila ada pasir, batu-batu selongok kiri kanan, air banjir melimpah masuk terowong ke.. tentulah laluan kita jadi terhalang. Nak masuk tak boleh. Nak keluar pun tersangkut. Macam tu la dengan saluran pernafasan. Cumanya saluran pernafasan ni fungsinya lebih kritikal. Jika laluan jalan terhalang, kita boleh guna laluan alternatif. Tapi jika laluan udara (a.k.a saluran pernafasan) terhalang, apa lah daya kita kan?

Sebab itu, sebarang elemen yang telah TERBUKTI menyebabkan kerengsaan pada saluran pernafasan khasnya bagi yang menghidap asma, cubalah elakkan. Dalam erti kata lain, dia adalah faktor risiko/ trigger kepada serangan asma.

Contohnya: asap rokok, debu-debu kotoran, bau cat, alahan kepada bulu binatang peliharaan, dan lain-lain.

MITOS 3. Anak yang selalu batuk-batuk adalah besar kemungkinan menghidap asma. 

Jawapannya: YA. 

Tapi! Dapatkan pengesahan doktor terlebih dahulu ya. Gejala batuk juga boleh disebabkan oleh penyakit seperti influenza, radang paru-paru, batuk kokol, dan penyakit tibi. Pastikan anak anda bebas dari penyakit berjangkit sebelum si manja dicop ada asma.

Antara gejala lain asma kanak-kanak adalah: batuk pada waktu malam (waktu tidur), susah bernafas, rasa ketat di dada dan adakalanya sehingga nafas jadi berbunyi seperti wisel.

MITOS 4: Anak-anak yang menghidap asma ni tak boleh dibiarkan bermain lasak/bersukan. 

Jawapannya: TIDAK. 

Anak-anak yang menghidap asma boleh saja dibiarkan bermain seperti biasa, malah bersukan pun boleh.. asal saja pastikan rawatan asma diambil dengan betul dan mengikut dos yang dipreskrib doktor & pastikan pam pelega (kebiasaannya berwarna biru) sentiasa ada dengan anak-anak hatta di tadika/sekolah sekalipun.. dan anak2/cikgu tahu cara menggunakannya. Dengan rawatan yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh menjalani kehidupan yang aktif seperti kanak-kanak biasa.

MITOS 5: Dah dapat pam + aerochamber & bagi anak sedut dah mencukupi. 

aerchamber-child

Jawapannya: TIDAK.

Apa yang saya maksudkan di sini.. tak cukup untuk ibu bapa bagi sahaja anak sedut pam tanpa memahami cara penggunaan yang betul terutamanya cara penjagaan aerochamber. Pengalaman saya di klinik asma dulu, ada banyak kanak-kanak yang berulang kali masuk ke wad biarpun dah menggunakan pam pencegah (warna coklat/ungu bergantung kepada jenis ubat).. bila disiasat (untuk cari punca serangan asma berlaku).. sebilangan besar rupanya disebabkan penjagaan aerochamber yang tidak betul..

MITOS 6: Asma kanak-kanak ni adalah untuk seumur hidup. 

Jawapannya: TIDAK

Asma di kalangan kanak-kanak ni unik. Sebab tu ia dinamakan childhood asthma. Bermaksud, akan sampai satu tahap (meningkat usia remaja), sebahagian kanak-kanak ini akan pulih dan tidak lagi memerlukan rawatan asma. Walau bagaimana pun, ada juga yang serangan asma mereka akan berterusan sehingga umur dewasa.

Ingat ya! Asma kanak-kanak bukanlah bermakna anak perlu digari duduk sahaja di tepi melihat yang lain bermain. Dengan kefahaman yang betul, anak-anak yang menghidap asma boleh saja menikmati dunia kanak-kanak dengan riang dan aktif.

Mendidik dengan ilmu, menjaga dengan penuh kasih-sayang!

Semoga perkongsian kali ini membawa manfaat.

 

 

 

Peranan ibu bapa apabila anak dijangkiti penyakit berjangkit…

Baru-baru ini saya dan keluarga berpeluang makan besar di kampung. Memang meriah, kecoh dan seronok! Almaklum ramai budak kecil, lari ke sana sini. Tapi sayangnya, dalam pada duduk bersembang-sembang tu, terperasan pula si kecil berdua ni. Yang seorang senyap je, melepek dengan emaknya. Yang lagi seorang tergaru-garu. Kita sebagai warga prihatin (dan ada latar belakang perubatan) ni pergilah bertanya. Nah! terkejut saya. Seorang tu demam campak dan lagi seorang pula kudis buta (kedua-duanya boleh berjangkit).

Jadi dilema sekejap.. T_T

  1. Apa nak buat dengan situasi masa tu di mana ada ramai budak kecil yang terdedah kepada dua jenis penyakit berjangkit ni? (dalam suasana keramaian yang ramai orang berkumpul dan masing-masing dah lama tak berjumpa, keadaan ini perlu dikendalikan dengan penuh berhemah dan teliti.. jangan sampai ada yang kecil hati dan terluka!)
  2. Bagaimana nak menasihati keluarga si kecil ni dari segi penjagaan anak mereka?
  3. Bagaimana nak elakkan penyakit si kecil berdua ni dari menjangkiti anak saya dan anak-anak kecil yang lain?

Akhirnya, saya sampaikan serba ringkas mesej kesihatan pada kedua-dua keluarga berkenaan. Yang paling penting, BAWA ANAK KE KLINIK untuk terima rawatan yang betul dan ASINGKAN ANAK DARI BUDAK-BUDAK LAIN dan tempat keramaian. Sebab apa? Sebab penyakit yang anak mereka hadapi biarpun tak teruk atau merbahaya pada nyawa mereka, tapi IA PENYAKIT BERJANGKIT! Kesian dengan anak kecil lain ataupun orang lain yang berimuniti rendah terdedah dan berisiko menghidapi penyakit yang sama. It really is not fair to them and the rest. 

Dan seterusnya, amalkan gaya hidup yang bersih seperti rajin cuci tangan (tangan sendiri dan juga tangan anak), kerap tukar cadar/tuala anak, dan ajarkan anak agar jangan berkongsi peralatan peribadi seperti tuala, baju dan berus gigi. (oh please.. don’t get me started on oral hygiene. berbuih mulut nanti nak cerita.. huhu).

anak ada peny berjangkit

Kesihatan anak adalah tanggungjawab bersama. Bukan setakat kita sebagai ibu bapa yang perlu ambil berat soal kesihatan anak, warga komuniti yang lain pun perlu ambil berat sama. Contoh mudahlah, rumah kita bersih tapi rumah jiran sebelah penuh bekas air kosong dan jadi tempat pembiakan nyamuk.. bolehke kita nak pastikan yang nyamuk rumah sebelah takkan gigit kita dan anak kita di rumah sebelah ni? Iye tak?

Jadi, semua orang perlu ambil berat dan jalankan peranan masing-masing.

After all, it takes a village to raise A kid. 

Jadilah warga komuniti yang prihatin. Bersama kita boleh!!

 

 

Health proven benefit of cuddling

Did you know that cuddle is actually a form of therapy for premature baby? In this case, we call it kangaroo care. By staying in frequent skin-to-skin contact with the mother, a baby feels safe, warm, cherished and protected. The familiar heart beats of the mother has a calming effect lulling them to sleep. But that is not the only reasons why doctors prescribed cuddling.

Let me summarise the health proven benefits of cuddling for you. Scroll down, read up and cuddle to your hearts content! Be sure to include your spouse too. The more the merrier!

cuddling benefits.png