Nak pergi bercuti ke idok?

Soalan yang mudah tapi jawapannya mungkin tidak. Tambah pula kalau anak isteri tanya tengah-tengah bulan. Sebelum nak menjawab ya tu, banyak benda kena fikir dulu.

  1. Duit belanja (pergi balik)
  2. Cuti (kerja melambak-lambak!)
  3. Destinasi percutian (percutian keluarga maksudnya tempat yang boleh buat anak-anak gembira; ada kolam renang, taman permainan, bla bla bla)
  4. Baju berjalan (iye la.. nak juga nampak cantik dalam gambar kan?)
  5. Barang-barang anak yang penting dibawa sekali (pampers, susu, mainan, pelampung, ubat demam, sweater, etc.)
  6. Kerja-kerja di rumah (baju perlu dibasuh dulu, nanti balik bercuti ada selonggok lagi baju nak kena basuh)
  7. Nak buat apa kat sana (takkan main kolam je kot? Tak ada jalan-jalan ke? Penat tau nak fikir itinerary ni..)

Rasa penat kan bila tengok list ni? Tapi..! Apa kelebihan kalau kita pergi bercuti sebagai satu keluarga?

Nak gembirakan hati seorang ibu bapa ni senang je. Gembirakan hati anak-anak mereka dulu. Bila si kecil riang gembira, automatik emak ayah happy.

Its that simple! 

Dan mungkin belanja dorang makan besar? Eheh.

Orang kata kalau nak kenal seseorang tu dengan lebih mendalam, pergilah mengembara dengan dia. Haa.. masa dalam perjalanan tu, banyak benda boleh belajar. Banyak memori manis boleh tercipta! Berkepuk-kepuk gambar boleh tangkap tau! Emak ayah pun akan belajar jadi lebih kreatif cari bahan nak pastikan anak tak bosan dalam perjalanan. Nak belajar bersabar ala-ala boot camp, inilah masanya!

Anak kecil ni seronok bila dapat tengok benda baru. Tambah pula kalau kita bawa dia buat aktiviti yang dia suka. Mereka mungkin tak ingat apa yang kita buat untuk mereka, tapi perasaan gembira, dihargai, disayangi, dan selamat bersama keluarga tu akan bersama mereka hingga dewasa. Itu yang buat mereka jadi lebih berani dan berkeyakinan!

Tak mampu ke luar negara, pergi dalam Malaysia pun boleh. Banyak tempat percutian yang sesuai untuk aktiviti bersama keluarga dengan harga berpatutan. Yang penting perlu survey betul-betul dan pilih mana yang berkenan! Dan pergi dengan hati yang fleksibel. Sesuaikan dengan keadaan.

family vacation

Akhir kata, nak bercuti ke idok? Tepuk dada tanya selera!