Bina masa berkualiti dengan anak tatkala anda tak ada masa?

Hatta ibu bapa bekerja mahupun ibu bapa yang berada di rumah sepenuh masa, masing-masing punya cabaran tersendiri. Nak selitkan masa untuk diri sendiri di samping nak memastikan anak-anak dapat perhatian dan kasih-sayang secukupnya. Bagaimana tu?

to a child,

 

acap kali, anak disogokkan dengan mainan/makanan. barangkali nak menghilangkan rasa serba-salah kerana meninggalkan anak bersama pengasuh/di sekolah. Jangan kata orang lain, saya pun adakalanya ada tendency nak buat begini. Tapi awas! Kuantiti takkanpernah dapat menandingi kualiti. Biarpun masa seketika cuma, utamakan MASA BERKUALITI, bukan hanya setakat dengan anak malah dengan pasangan juga.

ingat ya.. intimasi berlaku melalui hubungan 1 dengan 1, bukannya secara berkumpulan. 

Bagi kanak-kanak yang berumur 12 tahun ke bawah, mereka ni memandang dunia dalam konsep concrete, ataupun tetap; yang bermakna selagi mereka tak nampak/ tak dapat sentuh sesuatu, bagi mereka benda itu tidak wujud.

Jadi, ada tak cara nak wujudkan masa berkualiti tatkala anda sebenarnya tak berapa ada masa ni?

1.Aktiviti projek dengan anak-anak. 

Projek yang terbaik adalah projek yang memakan sedikit masa untuk disiapkan, a.k.a tak boleh siap in 1 sitting. Projek macam mana tu? Tak kisahlah nak buat projek taman mini ke, hias akuarium ke, scrap book ke.. apa jua yang menarik minat anda & juga minat si manja.

Kalau ada anak lebih dari 1 pulak macam mana? Study suggest anda ada lebih dari satu projek. Ye lah, minat dan cara setiap anak pun berbeza kan.. janganlah main pukul rata pulak.

2. Tandakan dalam kalendar (yang boleh dilihat anak). 

Kenapa nak kena tanda & bagi anak nampak? Konsepnya mudah sahaja.. ANTICIPATION. Perasaan tak sabar-sabar menanti sesuatu yang seronok dan menggembirakan. Macam mana anda tak sabar menanti hari Jumaat sebab esoknya cuti & boleh pergi jalan-jalan, macam tu lah juga anak-anak tak sabar-sabar nak main dengan emak ayahnya! Mungkin tak dapat buat setiap hari, selang seminggu pun boleh. Asal saja bila anda dan anak sedang beraktiviti, tumpuan anda 100% kepadanya. Jangan pula tangan dok capai telefon!

3. Lebihkan apa yang anda boleh buat BERSAMA. 

Untuk anak-anak, bila buat sesuatu BERSAMA-SAMA, barulah perhubungan dua-hala dan interaksi gaya badan berlaku. Contoh mudah, anda nak anak belajar solat, cara yang betul adalah anda dan anak sama-sama solat bersama di masjid/surau, bukannya anda hantar anak ke sana untuk solat. Contoh lain, anda beli mainan lego untuk anak anda bermain sambil ‘mengembangkan daya kreativiti’.. cara yang betul adalah anda sama-sama duduk sebelah dan main lego tu.. bukannya bukak beg, keluarkan lego dan biar anak main lego sorang-sorang..

4. Bila bercakap dengan anak, tunggu anak habis cakap dan bagi respons sepenuh hati. 

I cannot stress this enough. Perhubungan dua hala. Bagi peluang untuk anak habiskan cakap & pandang muka/mata anak. Anak-anak ni cerdik tuan-puan, mereka tahu bila anda ‘hadir’ atau tidak. Hatta bercakap dengan bayi sekalipun, tunggu cue dari anak yang menandakan mereka sedang bercakap-cakap dengan kita.. klu verbal (bunyi atau perkataan) dan juga klu non-verbal.. dahi berkerut ke.. tangan excited turun-naik ke. Bila anak tahu kita beri sepenuh perhatian kepadanya, mereka akan lebih percaya diri dan berani mencuba. Itu satu perkara penting yang perlu ada pada anak kecil!

just my type.png

Ultimately, for kids, Love is FOCUSED INTEREST. 

Semoga dengan hari mendatang, kita lebih kreatif dan lebih komited menunaikan hak anak-anak kita dengan memberikan masa yang berkualiti untuk mereka.

 

Selamat menjalin hubungan bermakna dengan anak-anak!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s