Mendapatkan taska terbaik untuk si manja anda.

Entry kali ini sesuai untuk mereka yang selalu berpindah-randah @ bertukar tempat kerja macam saya. Dah nama pun kerja kerajaan, orang kesihatan pula tu. Makanya, ke mana kita diarahkan berkhidmat, ke situ la kita berada. Sekarang, saya balik semula ke universiti, memacu keras tenaga bagi memastikan semester terakhir saya (semester keenam PhD) kekal sebagai semester terakhir (mohon doa semua). Saya selalu bergurau dengan staf unit saya, surat rasmi yang saya sign patutnya tukar ayat “Saya yang menurut perintah” kepada “Saya yang sedang berusaha”. Huhu.

Ok, kembali kepada topik. Bagaimana nak mendapatkan taska terbaik untuk anak kita? Boleh rujuk tips basic di sini. Anak saya Adam baru berumur 20 bulan, tapi setakat ini dah merasa tinggal dengan 3 pengasuh dan dua taska. Biarpun susah, jangan takut untuk cepat-cepat tukarkan anak ke tempat lain sekiranya anda rasa tak sedap hati/ tengok anak tak seronok/ jumpa apa-apa tanda yang memberi klu anak anda tidak dijaga dengan baik. Untuk Adam, alhamdulillah, setakat ini tak pernah lagi berjumpa mana-mana guru taska / pengasuh yang tak elok, cuma tak serasi saja ataupun terpaksa tukar sebab kami berpindah rumah. Untuk kali ini, ada beberapa tips tambahan yang nak saya kongsikan:

1.Cari taska yang ada aktiviti/ sesi pembelajaran tambahan untuk anak. 

Sesi pembelajaran yang saya maksudkan di sini bukannya macam di sekolah tu, tapi sebaliknya aktiviti yang fokus kepada daya perkembangan mental, fizikal dan spiritual (bonus) anak-anak. Contohnya: taska PERMATA, Montessori, PASTI, Naluri Bestari, dan lain-lain. Kenapa? Sebab mereka bukan sekadar jaga, malah bantu latih perkembangan anak-anak melalui cara yang seronok dan selamat. Taska sebegini selalunya ada buku rekod untuk setiap anak-anak dan mereka akan berikan laporan kepada ibu bapa (laporan bergambar bila beraktiviti, laporan bertulis 6 bulan sekali ataupun laporan verbal bila berjumpa ibu bapa).

543c66fb-1bb0-40f0-969c-cf82c3616f6f

2. Pihak taska ada minta rekod surat beranak anak dan rekod imunisasi anak. 

Bagi saya, ini penting sebab sekurang-kurangnya bila mereka minta rekod ini dengan anda, itu menunjukkan yang mereka prihatin dengan kesihatan dan keselamatan anak anda dan mereka ada sistem pengurusan yang teratur. Jangan lupa tanyakan juga sama ada anak lain yang turut dijaga dah ambil imunisasi ikut waktu atau tidak. Ini hak kita sebagai warga bermasyarakat. (Saya ada pengalaman dengan taska yang tak ambil pusing perkara ini.. kalau tak jadi apa-apa tak apa, tapi bila ada wabak penyakit berjangkit? Masa tu memang masaklah.. nak kena cuti lama jaga anak sakit, tak kena gaya anak-anak lain di rumah ataupun kita pun kena sekali..)

3. Taska ada tawarkan servis ambil/hantar anak ke rumah (bonus). 

Tak semua taska sediakan perkhidmatan ni, tapi jika ada, alhamdulillah! Mudah urusan kita. Bayar lebih sikit tak apa.. asalkan anak terjaga dan kerja kita pun dimudahkan. Tapi.. pastikan bila mereka ambil anak kita, kenderaan mereka tu lengkap dengan car seat ataupun ada orang lain untuk pegangkan anak jika anak masih kecil.

4. Perhatikan tingkah laku dan tutur kata anak selepas tinggal di taska selepas seminggu/ dua minggu. 

Anak-anak khasnya yang dah belajar/ mula bercakap, mereka ni macam sponge. Cepat sangat meniru semua perkara. Yang mana mereka dapat dari kita, kita sendiri kena take note – ubah mana-mana yang perlu. Disebabkan anak kita ni berada di taska lebih 9-10 jam atau lebih sehari, adakalanya mereka pick up kelakuan dari kawan-kawan setaska. Selalunya cikgu taska memang ok, kadang-kadang kelakuan anak-anak lain yang tak berapa nak ok. Jika anak anda dah mula bertindak kasar, cakap kasar ataupun buat perkara lain yang tak elok yang dia tak pernah buat sebelum itu, bincang dan highlightkan perkara itu dengan cikgu. Mungkin perlu dilakukan sesuatu yang lebih drastik untuk ketenangan bersama. (Jangan terkejut kalau rupa-rupanya anak anda yang jadi pengacau di taska!) Itu maksudnya, anak masih kurang perhatian BERKUALITI bersama kita si ibu bapa ataupun ada cara didikan yang perlu kita muhasabahkan dan tukar. Sebab itulah, ilmu mendidik ini penting!

Akhir kata, ilmu harus disertai dengan amal. Dan bila sudah beramal, jangan lupa untuk bertawakal dengan doa dan berserah kepada-Nya.

Semoga anak-anak kita bakal jadi pewaris bangsa dan negara yang berkualiti, hebat dan menghebatkan!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s