Emak ayah sebagai role model anak membaca.

Pernah dengar tak pepatah ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi? Well, kalau ada yang loklaq sket, banyak jawapan boleh bagi. ^v^. Jatuh ke lantai boleh, atas buku, masuk dalam mulut.. dan lain-lain. So, apa kaitan dengan tajuk kali ni?

Apa yang kita buat, apa yang kita cakap, itulah yang akan jadi kamus kehidupan anak-anak. Mereka belajar melalui pengamatan. Mata mereka sungguh pun kecil tapi bak helang! Malah mungkin lebih tajam lagi!

Sedari kecil, kena biasakan anak melihat emak ayahnya membaca. (bukan baca online di smartphone atau di laptop, tapi di buku yang boleh dipegang, di alih satu-satu muka suratnya, dan berbau kertas! perfume evergreen tu.. )

Atas sebab itu, bila dah gelar diri ulat buku, mestilah ada buku nak diulatkan kan? Eh? Buku pertama yang saya rasa terpanggil nak baca dan ulas adalah buku ni – PHD Mama oleh Dr Nik Salida & Bahruddin Bekri.

phd mama.jpgRingkas bukunya, insyaAllah dalam sejam boleh habis baca. Sambil-sambil anak tidur tu, boleh capai dan hadam. Seperti mana tajuknya (PHD Mama), seperti itulah dunia kehidupan saya sekarang. Kalut dengan dunia menulis thesis, kajiselidik yang tak berpenghujung.

Saya nak petik sikit ayat dalam buku ni.

.. apabila dengar orang kata, “Senangnya PHD. Cepatnya buat PHD.”,saya cuma tersenyum. Memang kita biasa untuk melihat apa yang sudah ada, tetapi sangat jarang untuk tahu bagaimana ia boleh ‘ada’. Tidak ada perkara di dunia ini yang terus ‘ada’. Setiapnya pasti ada penyebab dan proses yang tidak mudah.

SPOT ON!! T_T Hakikatnya, mendapatkan segulung ijazah PHD ni harganya amat mahal. Dibayar dengan tangisan, dan peluh keringat si pelajar dan keluarganya!

.. Oleh sebab itu, Allah janjikan syahid sekiranya mati semasa menuntut ilmu. Itu petunjuk bahawa menuntut ilmu itu memang susah, memang mencabar..

Akhir kata, selamat mendidik diri untuk jadi lebih cekal dan bersabar dengan perjuangan diri masing-masing. Hidup yang bermakna adalah hidup yang ada turun dan naiknya. Baru lah pandai menghargai dan bersyukur!

 


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s