Mengatasi tantrum anak seperti ibu yang super cool!

Laaa… pasal tantrum lagi? Iye. Saya kupas banyak sikit tentang tantrum ni sebab nak atau tak nak, ini adalah sebahagian besar cabaran yang terpaksa dihadapi oleh kebanyakan ibu bapa di luar sana. Tipulah kalau kata anak tak pernah tantrum.. tu pelik bin ajaib namanya. Apabila kita dah faham perkembangan emosi anak yang normal mengikut umur (boleh ulang baca di sini) dan kita tahu bahawa tantrum ni sebenarnya baik untuk anak (baca di sini), langkah seterusnya tentulah belajar cara-cara mengatasi tantrum.. Khasnya apabila anak tunjuk perangai di tempat awam..masa tu kalau tak kena gaya, boleh bertukar jadi Mr. Hulk Hogan! Hijau menahan marah!

tantrum2

Apa patut kita buat ketika anak sedang tantrum: 

  • Pastikan anak dalam keadaan selamat. Malang tidak berbau. Buatnya anak tengah tantrum di atas escalator dan terjatuh ke bawah?? Nauzubillah.. minta dijauhkan..
  • Cuba tenangkan anak dengan perbuatan non-verbal: maksudnya peluk anak, pegang tangan dia, usap kepala dia.. Moga-moga dengan sentuhan lembut seorang ayah atau ibu boleh menenangkannya.
  • Kalau tak berjaya juga: BIARKAN ANAK LUAHKAN PERASAAN. Anak tengah mengamuk guling-guling atas lantai, jangan pula anda tarik dia, marah atau tengking dia. NO NO NO! Itu hanya tambah masalah. Let it run its course. 
  • Anda perlu masuk mood bertapa masa ni. Fikirkan yang tenang-tenang saja. Sabar.. sabar.. dan sabar lagi.

when little people are overwhelm with big emotion, it’s our job to share our calm, not to join their chaos. 

Apa yang TAK PATUT anda buat ketika anak sedang tantrum? 

  • Mengalah dengan anak. Mengalah di sini maksudnya anda terus beri saja apa yang anak nak. Salah ye! Bila buat macam ni, anda sebenarnya sedang kuatkan mesej pada anak yang dia akan dapat apa saja bila dia mengamuk/menjerit.
  • Buat tak tahu pada anak. Anda biar je anak mengamuk sampai dia penat dan berhenti sendiri.. selepas tu tak ada follow upUntuk elakkan tantrum berulang, sangat PENTING untuk kita bercakap dengan anak, selami apa perasaan mereka dan kenapa dia frust sangat sampai mengamuk? Bila buat begini, kita beri ruang dan ajar anak cara untuk menyampaikan apa yang mereka rasa dengan cara yang betul. Dan mereka juga tahu yang anda ambil berat tentang mereka.
  • Menghukum atau mendenda anak. Anak dah lah sedih sebab tak dapat sesuatu yang dihajatkan, bila cuba pula sampaikan hajat di hati (mengamuk) anda pula buat dono je, tiba-tiba kena marah dan denda lagi.. T_T.  Nampak tak bagaimana keadaan macam ni boleh buat anak membesar jadi lebih pemarah, pendam perasaan hingga akhirnya meletup, ataupun anak bertukar jadi lebih nakal?

    Dont blame them, blame yourself for making them turn to bad instead of just sad. 

  • Tanya anak macam-macam. Boleh tanya, cumanya bukan SEMASA anak tengah tantrum, tapi SELEPAS anak dah tenang semula.

Untuk kesimpulan, saya sediakan senarai semak khas untuk semua (bosan asyik baca bullet point je). Moga bermanfaat!

kendali tantrum anak (1)

 

 


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s